NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pugho
Hej

Backsensorerna på min V50 har slutat fungera. När man lägger i backen visas texten i displayen som vanligt men det piper aldrig i högtalarna när man närmar sig nåt. Inga fel indikeras i displayen, vilket jag har förstått att det skulle göra om det var en sensor som var paj.
Var ska jag börja leta efter fel?
Nån som har haft liknande problem?
av dieselputte
Min bil är en - 06a , men jag antar att det ändå är samma system för backvarnare. I början kom och gick mitt problem i takt med väderleken ute. Vid solig och varm väderlek funkade och vid regn/fukt funkade den inte och gav i början inte något larm. Efter några månader blev dock problemet permanent och nu larmar det konstant.

Man kan med hjälp av Vida läsa ut vilken/vilka givare som strular. Byta kan man göra själv.

Jag har inte provat , men man skall med backen i och motorn igång kunna höra ett tickande ljud från de sensorer som är hela. De som inte ger ifrån sig något ljud är felande.
av kvillebäck
Har du provat backa upp mot en vägg så backsensorerna aktiveras och sedan vrida på radions volymknapp tills du får önskad volym på signalen? På vissa märken gör man enligt den proceduren men har inte själv provat på Volvo
av pugho
Tack för tips!

Vida är inget för gemene man antar jag.. Kan man läsa ut de koderna med en vanlig ELM327 kompatibel?

Har provat lyssna efter klick men det blåste satan ute så det var lite svårt att höra. Ska prova inne i garaget nån gång.

Ska testa grejen med volymen!
av pugho
Skönt att inte vara ensam, men jobbigt att det är fler som har problem. :(

Har provat aktivera eländet och vrida på volymratten men det enda som händer är att jag höjer volymen på stereon.
Dock har jag konstaterat att plasten runt en sensor är trasig. Kofångaren alltså. Men om sensorn var trasig så skulle väl den larma för det, och inte bara vara tyst.?

Börjar bli lite besviken på min svenska "kvalitetsbil".. Är nog den bil jag har haft flest skumma fel på, och då räknar jag även in meganen jag hade för några år sedan. Det säger inte lite..
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]