Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kan inte minnas att jag sett att strålkastarna gör självtest vid uppstart eller ändrar inställning vid boggilyft på den Volvo FH jag kör. Måste vara ett annat reglemente för tunga fordon.

//David
av Pmperformance
Nybbe_gefle skrev:Kan inte minnas att jag sett att strålkastarna gör självtest vid uppstart eller ändrar inställning vid boggilyft på den Volvo FH jag kör. Måste vara ett annat reglemente för tunga fordon.

//David
Volvos lastbilar använder sig av luftfjädringen på bakaxeln/boggien.
av Sharkbait
milktrucker skrev:Bild

Körde om en Scania ikväll och den hade alla 3 lyktorna tända. Satan, vad starkt ljus det var och bländande.

Hur fan tänker dessa lastbilschaufförer? Är det snyggt eller coolt? Är halvljuset så pass dåligt att de måste köra med olaglig ljuskombination?
av osla
Pmperformance skrev:
Nybbe_gefle skrev:Kan inte minnas att jag sett att strålkastarna gör självtest vid uppstart eller ändrar inställning vid boggilyft på den Volvo FH jag kör. Måste vara ett annat reglemente för tunga fordon.

//David
Volvos lastbilar använder sig av luftfjädringen på bakaxeln/boggien.
beror på köparen. vill man köra bladfjädrat så går det lika bra att välja det istället för luft. sen så ändrar höjden på bakänden vid lyft boggie eller sänkt boggie. så det borde justera ner ljuset vid sänkt boggie. borde ju även göra det vare sig det är xenon eller halogen, men jag har heller aldrig sett att det justerar ner/upp ljusbilden. är därför det är lite svårt att justera in x-ljus så det lyser rätt, eller det går inte att få det att lysa rätt beroende på hur du har boggien. ställer man dom så dom lyser bra med boggien lyft så kommer dom lysa för långt fram/upp från vägen med boggie nere
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:
milktrucker skrev:Eng. ovanstående i ECE R48 så borde det innebära att bilar som har nivåreglering på bakaxeln, dvs nivåmatic, skulle klara sig utan sensorstyrning av ljusbilden
Om den hade varit tillräckligt snabb, men det är den inte.
Vilka svarstider pratar vi om. Det enda kompensation som utförs idag i stålkastarna är ju om man lastar in/ut något tungt ur bilen och det går ju inte så fort.

Att man kör över gupp och backkrön är ju inget som stålkastarna kompenserar för idag.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]