Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och läser och blir väldigt fasinerad, säger bara en sak
"Lösningen på allas problem heter keyless" =)

Min nyckel ligger alltid i tryggt förvar i min ficka, det är bara att trycka och köra.
Men annars låter ju nyckelring bra så den inte passar lika bra åt det hållet.
Användarvisningsbild
av SvenB
valln skrev:Jag tror nyare modeller har en bättre konstruktion av nyckelhålet?
Vore nog bra det. Annars verkar detta "problem" lite åt USA där man stämmer Mac Donalds för att man bränner sig på tungan när man dricker kaffe. :D
LazerHawke skrev:Det lustiga är att med tanke på dagens tysta motorer så har man råkat dra ur nyckeln men bilen fortsätter att ha motorn igång så även den tabben är möjlig!
Det är därför det finns dieslar... :shock:
apersson850 skrev:
LazerHawke skrev:Det lustiga är att med tanke på dagens tysta motorer så har man råkat dra ur nyckeln men bilen fortsätter att ha motorn igång så även den tabben är möjlig!
Det är därför det finns dieslar... :shock:
samma med dom ;) vart även på en diesel det hände mig första gången ;)
Enda sättet att få ut nyckeln på är med våld då den inte "fastnar" på samma sätt som det fastnar när man sätter in den åt rätt håll (motorn drar in den via 2 st hål i sidan) så vicka dra bryt försiktigt så kommer det tillslut.
Man kan spraya smörjande el spray så släpper den lättare.
Här är en till som har råkat ut för att nyckel sattes (trycktes?) in åt fel håll på min 2010 Volvo V70. Jag skulle låna ut bilen till min far men han kom inte längre än uppfarten. Som många andra beskrivit var sidan med metalldelen intryckt, det vill säga bak-och-fram och inte upp-och-ner.

Jag visste inte om det var inmatningen som hade lyckats låsa fast nyckeln, om det var den infällda luckan som hakade fast eller om det var upphöjningarna på nyckeln som helt enkelt var större än mynningen. Det fanns lite spelrum kände man innan det tog stopp utåt, det gick också att trycka in nyckeln ytterligare och man kände då att nyckeln började gå in i ett spår innan det tog stopp.

Jag antog att det var luckan som hackade fast och prövade ett bra tag med att trycka in toppen av buntband i plast i ett försök att "hålla upp" luckan medan jag försökte dra ut nyckeln utan att lyckas. Tillslut var det bara lirkande samtidigt som jag drog hårt som fick nyckeln att släppa. Vet inte om jag efter 20 minuters desperation tog i mer, men jag tycker inte att jag drog hårdare sista gången när den släppte som första gången jag drog i nyckeln.

Idiotiskt designat av Volvo. Det ska överhuvudtaget inte gå att trycka in nyckeln åt fel håll, speciellt inte om nyckeln då fastnar. Väljer man att ha en form på nyckeln att det går att trycka in den fel håll, då bör man rimligen se till att det utan problem går att få ut nyckeln också.
av Rizzt
Ett tips åt er som lånar ut era bilar till era "äldre oförstående" föräldrar. Sätt på en nyckelring i ändan. Då går det *fan* inte att göra fel. ;) Men man slutar aldrig förvånas tyvärr.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]