Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JariT
Hejsan,
Har en XC60 D4 VEA automat årsmodell -14. Har kört nästan 1400 mil på knappt ett år. Bilen har funkat perfekt men idag började check engine lampan lysa. Stängde av motorn för att sedan slå på den igen men lampan lyser fortfarande. Såg på ett engelskt forum att det tydligen är problem med avgasreningen och nånting med EGR-ventilen. Frågan är då, vågar jag köra med bilen? Bilen skall in på service nästa vecka om inte annat.
Vad säger den samlade expertisen?

/Jari
av Mrpandy
JariT skrev:Hejsan,
Har en XC60 D4 VEA automat årsmodell -14. Har kört nästan 1400 mil på knappt ett år. Bilen har funkat perfekt men idag började check engine lampan lysa. Stängde av motorn för att sedan slå på den igen men lampan lyser fortfarande. Såg på ett engelskt forum att det tydligen är problem med avgasreningen och nånting med EGR-ventilen. Frågan är då, vågar jag köra med bilen? Bilen skall in på service nästa vecka om inte annat.
Vad säger den samlade expertisen?

/Jari
Hej!
Vi har samma modell som du har och råkade ut för samma fel för ett tagsedan. Vi hade gjort 3 mycket korta körningar med bilen så på kvällen
när jag skulle handla körde jag 1-2 mil och när jag kom hem efter handlingen och skulle starta bilen igen så var lampan släckt och den
har inte kommit fram någon mera gång.
/Anders
av CHSC
Har ett par gånger fått fram meddandet försämrad motorprestanda och en sköldpadda de senast två veckorna.
Har kört 1900 mil My14, ska in på service på torsdag, så vi får se om de hittar någon felkod.
av Larsken
Har nya motorn (D4 VEA, manuell), gått 1300 mil, fick bärgas! (check engine, kraftlös motor, motorstopp)

Verkstaden hade ingen aaaaning om vad det kunde vara, vid felsökningen så fastställdes att egr-ventilen kärvade.

Vid lätt googling på ämnet så torde det inte vara någon större överraskning vad felet var.

Att man inte tar in bilarna för att byta detta istället för att ev smyga in det vid servicen är en gåta! :evil: ?:-/
Användarvisningsbild
av EjS
Har en toyota som också har problem med förbränningen pga. dålig motorkonstruktion. Metoden här är ett additiv som man tilsätter dieseln. Samtidigt rekommanderar de att inte köra under 2000 varv. Och gärna på motorväg och åka 200 km/h.

Det är altid problem på vintern.

Hoppas inte Volvo får samma problem med vea.
av III
Hej.

Har en VEA där motorlampan tänts. Inget märktes vid körning. Visade sig vara egr:en som behövde bytas, tydligen vanligt och numera är det en modifierad variant. Tydligen kanske det inte hjälper på sikt vad jag fick höra.
av JariT
Som trådstartare kanske jag skall uppdatera vad som hänt. Vid service konstaterades att EGR-ventilen behöver bytas. Som tur är så är det ingen risk med att köra fast check engine lampan lyser. Får ventilen bytt nästa fredag.

/Jari
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]