Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Darrell
Jag skulle gärna vilja byta ut det orginala ljudet i min 945 -98, och vill gärna ha tips på nåt bra att ersätta med!
Är ljudet i överlag sämre i äldre volvobilar? Jag har en Bmw -97 också, och i den så är det flera gånger bättre orginalljud!
Jag byter helst ut dörrhögtalarna och ersätter med bättre grejor, jag installerar inte baslåda och allt annat skit och förstör utrymme i koffert!
Vilket standardmått och vad passar att uppgradera med? Finns det kanske mindre smidigare slutsteg att installera snyggt nånstans om sådana högtalare behövs för att uppgradera?
av Jäverhammar
En gång i tiden typ 97 tror jag? Iaf farsan satte in ett par relativt dyra pioneer coaxer i sin då nya 945 och en enkel DIN pioneer stereo. Lät som jag kommer ihåg det fruktansvärt bra för pengarna :)

Men iaf. Vad kan du tänka dig att lägga på ett enkelt system?
av Darrell
Jäverhammar skrev:En gång i tiden typ 97 tror jag? Iaf farsan satte in ett par relativt dyra pioneer coaxer i sin då nya 945 och en enkel DIN pioneer stereo. Lät som jag kommer ihåg det fruktansvärt bra för pengarna :)

Okey :D
Jag är ju hårdrockare så jag ska ju inte maximera och sträva efter någon maxbas, och jag lägger ju gärna pengar så billigt som möjligt naturligtvis.
MEN det ska ju urskilja sig ifrån det som sitter orginal såklart! Man måste ju kunna ersätta med nåt som ger mer kraft utan större pengar, eller?
Är Pioneer i överlag ett bra märke? Jag har ju en stereo som ger 4x50. Det måste ju finnas nåt som ersätter det befintliga och som inte kräver slutsteg i dörrarna?
Tack för svar!
av Darrell
Darrell skrev:
Jäverhammar skrev:En gång i tiden typ 97 tror jag? Iaf farsan satte in ett par relativt dyra pioneer coaxer i sin då nya 945 och en enkel DIN pioneer stereo. Lät som jag kommer ihåg det fruktansvärt bra för pengarna :)

Okey :D
Jag är ju hårdrockare så jag ska ju inte maximera och sträva efter någon maxbas, och jag lägger ju gärna pengar så billigt som möjligt naturligtvis.
MEN det ska ju urskilja sig ifrån det som sitter orginal såklart! Man måste ju kunna ersätta med nåt som ger mer kraft utan större pengar, eller?
Är Pioneer i överlag ett bra märke? Jag har ju en stereo som ger 4x50. Det måste ju finnas nåt som ersätter det befintliga och som inte kräver slutsteg i dörrarna?
Tack för svar!
Vad sitter det förresten för storlek i tum, orginalt?
Användarvisningsbild
av andreasw
Darrell skrev:Jag skulle gärna vilja byta ut det orginala ljudet i min 945 -98, och vill gärna ha tips på nåt bra att ersätta med!
Är ljudet i överlag sämre i äldre volvobilar? Jag har en Bmw -97 också, och i den så är det flera gånger bättre orginalljud!
Jag byter helst ut dörrhögtalarna och ersätter med bättre grejor, jag installerar inte baslåda och allt annat skit och förstör utrymme i koffert!
Vilket standardmått och vad passar att uppgradera med? Finns det kanske mindre smidigare slutsteg att installera snyggt nånstans om sådana högtalare behövs för att uppgradera?
Jag tror ljudet blev rejält mycket bättre med Volvo 850. Om man valde ett häftigare ljudpaket!
Pioneer är okej och bra mycket bättre än det som sitter original.
De flesta eftermarknads orkar driva dörrhögtalarna utan missljud om du inte går över någonstans runt 80% av volymen på stereon.
Har för mig att det var 5,25 på 940 men är inte alls säker på det.
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Vi som beställt nya XC60

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]