Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 123svenne
Hej!
Det uppstår missljud från motorummet på alla växlar utom 4:an. Det uppstår även i tomgång eller/och i friläge.
Vad kan det vara för orsak till det skramlande missljudet?
Det är en s40 96:a med 1.8 motor.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av vetten
Är ljudet bara när du kör eller hela tiden? Kan vara någon värmesköld som sitter och skramlar. Kan du kanske spela in ljudet och lägga upp här så kanske det blir lättare att höra.
av 123svenne
vetten skrev:Är ljudet bara när du kör eller hela tiden? Kan vara någon värmesköld som sitter och skramlar. Kan du kanske spela in ljudet och lägga upp här så kanske det blir lättare att höra.
Hela tiden förutom när man har i 4:an, misstänker att det är något med växelådan/kopplingen.
Användarvisningsbild
av vetten
Såg nu att du skriver att det låter hela tiden även på tomgång, kolla så att inte växellänkaget ligger mot någonstans eftersom det tydligen inte låter när du har fyran i. Hur känns växelspaken är den "slapp" eller eller känns den distingt verkar ju lite konstigt att den skulle låta på tomgång eftersom du inte har någon växel i då och att felet skulle ligga i växellådan. Hur långt har bilen rullat?
av 123svenne
DTJ skrev:Om du har en växel i och kopplingen nertryckt stillastående, låter det då?
Nej, prov körde den idag och då lät den på allt utom då kopplingen var tryckt i botten och när 4:an var i.
av 123svenne
vetten skrev:Är ljudet bara när du kör eller hela tiden? Kan vara någon värmesköld som sitter och skramlar. Kan du kanske spela in ljudet och lägga upp här så kanske det blir lättare att höra.
Var och spelade in lite ljud idag, tror aldrig jag har hört en bil låta så dåligt.

https://anonfiles.com/file/ffb897ca772f ... fea28e509b

https://anonfiles.com/file/3856d2b1680c ... 8008293c33
av benka1
Fyyfaan lät illa det där låter som nåt med svänghjulet urtrampningslager eller något där nånstans ,låter inte som växellådan tycker jag iaf...

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]