Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

225 brett är inte speciellt brett, är den spårig är det nåt som är fel. Kontrollera främre bussningarna i länkarmarna bak. Sitter under baksätet ungefär ut mot tröskeln. Stålhylsan rostar och gummit lossnar.
Länpligt däcktryck är ca 2,7 och uppåt, jag brukar köra 2,9-3,0
Jag kör med 225/45/18" på vintern och 245/35/19" på sommaren och min bil är inte alls spårkänslig. Det är skillnad på däck och däck så det spelar nog stor roll vad man väljer. Själv gick jag från 245/40/18" till 245/35/19" på sommaren och 19" gick betydligt tystare än 18". Har ganska högt tryck i mina däck.

225 är inte speciellt brett så det ska inte vara så känsligt så det kan vara något annat fel. Kollat så det inte är fel tryck i däcken?
Senast redigerad av 1 pjaar, redigerad totalt 0 gånger.
Yaniz skrev:Jag hade samma (liknande) problem med spårkänsligheten. Slängde 225/50 17" och köpte 215/55 17" och fick en mycket stabilare bil. Senare bytte jag även främre bärarmsbussningar bak och då blev det ännu bättre.
Hej en fråga bara. Hur klarade du av belastningsindex på 215 däcken? På min V70II satt 245/40-18 97Y Och då kravet var 97 så var jag tvungen o gå upp till 225 på motsvarande 17" som jag bytte till. Resultatet blev att allt spårande försvann och dessutom gick bränsleförbrukningen ner med nästan en dl /mil så stor skillnad för mig till det bättre.
Dogfight
Användarvisningsbild
av Sceptic
Yaniz skrev:
Sceptic skrev:
Cox skrev:De flesta byter ju från utslitna däck till nya fräscha och då är resultatet ganska givet :wink:
Håller med. Dessutom är smalare däck mindre spåriga. Ser inga fördelar med att åka omkring med breda och låga däck. För en del betyder dock "coolhetsfaktorn" allt. Dyra, stötiga, bullriga och spåriga däck lever man med utan minsta betänklighet, bara man uppfattas som cool.
De bredare däcken ger väl kanske bättre väghållning men visst blir de mer spårkänsliga än smalare däck (om vägen är riktigt spårig). Det är i alla fall vad däckfabrikanter och däckverkstäder sagt till mig så jag får väl lita på det. Bilen blir hursomhelst bra mycket snyggare med 18" :D . Eftersom vår bil upplevs som mindre spårkänslig nu med fräschare däck är väl också skicket på däcken en faktor.
börne skrev:
valln skrev:För högt lufttryck kan innebära spårkänslighet, börja med att justera trycket i däcken och se om det blir någon förbättring.
Vad anser du som för högt tryck i ett 225/50/17" då? Jag har uppfattningen av att många kör med alldeles för lågt tryck i sina lågprofildäck.
2,7 - 2,8 är de rekommendationer jag hört.
Jag upplevde precis samma på min XC70 nu med nya däck. Jag hade fått ca 3.1 i mina däck 235/55 17.
Visst att däcken kanske varar längre och det drar mindre soppa, men kollar man i manualen så är det rekommenderat 2.4 till 2.6.
Jag sänkte mitt till 2.8 och det gör stor skillnad på stabiliteten! Bilen blir vinglig och nervös när det är för högt lufttryck.
Sen är det inte särskilt bekvämt när man kör på dåliga vägar och tycker även att ljudnivån sjönk ytterligare nu.
Hur man uppfattar att en bil spårar en subjektiv känsla, så vad jag uppfattar som att bilen spårar kanske någon annan uppfattar som stabilt.
Har för "lääänge" sedan fuskat inom bilsport och då höll vi på med småjusteringar och olika däcksdimensioner i det oändliga för att få stabilitet i bilen. Fortfarande idag reagerar jag på att bilar spårar, men ska tillägga att det då oftast orsakas av hur pass bra eller dålig vägen är (välj själva). Nylagd asfalt fungerar de flesta däck på.
Ångrar mitt val av 225/50/17 pga av att jag känner det i ratten så fort det blir dålig väg med spår, har kört med Michelin och Conti. Förra året provade jag med Michelin och 215/55/17 och nu kan jag acceptera det. Däremot så planeras nu bilbyte och då blir 16" och helst 205'or om det går.
Men jag håller med om att bredare däck har ett bättre utseende, sedan så accepterar vi och uppfattar vi bilars uppträdande olika.
av valln
börne skrev:
Sceptic skrev:2,7 - 2,8 är de rekommendationer jag hört.
Kör själv på 2,8 i mina 17" Bara undrade vad valln ansåg som högt.
Högt var nog ett onödigt strikt uttryck av mig, det hade varit bättre om jag skrivit att felaktigt lufttryck kan inverka negativt på bilens stabilitet.

Som jag nyss skrev blev det en ofantlig skillnad i stabilitet när jag sänkte luftrycket från 3 till 2,7 på Nokia 7 dubb 215/55 -16 tum.
Kolla i boken som du inte har läst, där står det vilka kombinationer som är rekommenderade för din bil, håll dig till dessa det brukar funka.
Börjar bilen bete sig underligt så har det med all sannolikhet hänt ngt med hjulinställningen/slitna delar i hjulupphängningen fram eller bak.

Det som funkade i somras borde funka nu med.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]