Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Farsgubben monterade sommarhjulen häromdagen på sin V70II D3 -11 och den blev riktigt obehaglig att köra. Detta upplevdes inte förra sommaren. Även med vinterhjulrn har bilen rullat kalasfint. Men nu med sommardäcken igen så är bilen otroligt spårkänslig.

Vad kan detta bero på? Hjulinställning gjordes förra sommaren. Det sitter Michelin fram och Conti bak eller tvärt om.

Ska man göra en hjulinställning först eller köpa nya däck? Farsan är helt inne på att det beror på dom överdrivet breda däcken (225) och vill helst köpa nya 205 däck på 16" fälg istället.
Jag hade samma (liknande) problem med spårkänsligheten. Slängde 225/50 17" och köpte 215/55 17" och fick en mycket stabilare bil. Senare bytte jag även främre bärarmsbussningar bak och då blev det ännu bättre.
Jag tycker att det är en viss skillnad mellan mina vinterdäck (205/60-16) och sommardäcken (245/40-18) om det är spårig vägbana. Upplever dock mindre skillnad nu när jag bytte ut de slitna Pirelli Rosso som satt fram. Nu har jag P- Zero fram och ett par nya ContiSport bak och även om man upplever en viss spårningskänslighet om det är djupa fåror i vägbanan så är det betydligt mindre än förra sommaren. De däckkunniga jag pratat med menar att det är de bredare däcken som gör att det blir mer spårningskänsligt.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Cox skrev:Beror nog på conti däcken, har själv Michelin 225 50 17 upplever inte att bilen är spårkänslig
Att Continental skulle vara mer "spåriga" än exempelvis Michelin har jag mycket svårt att tro. Jag tror det helt enkelt är bredden på däcken som påverkar spårningskänslighet.
Sedan är väl det här med att jämföra däck inte det lättaste. Det enda någorlunda rättvisande är väl att ha flera identiska bilar med olika däckuppsättningar och hur många har tillgång till det. De flesta byter ju från utslitna däck till nya fräscha och då är resultatet ganska givet :wink:
av Yaniz
Sceptic skrev:
Cox skrev:De flesta byter ju från utslitna däck till nya fräscha och då är resultatet ganska givet :wink:
Håller med. Dessutom är smalare däck mindre spåriga. Ser inga fördelar med att åka omkring med breda och låga däck. För en del betyder dock "coolhetsfaktorn" allt. Dyra, stötiga, bullriga och spåriga däck lever man med utan minsta betänklighet, bara man uppfattas som cool.
valln skrev:För högt lufttryck kan innebära spårkänslighet, börja med att justera trycket i däcken och se om det blir någon förbättring.
Vad anser du som för högt tryck i ett 225/50/17" då? Jag har uppfattningen av att många kör med alldeles för lågt tryck i sina lågprofildäck.

Draco-fälgen var standard på 744 GLT 16[…]

Gigantiska utvecklingskostnader för elbilarna[…]

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]