Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pellegvs
Hejsan!
Första inlägget här!
Har idag en V70N 2006:a. Jag köpte den 2009, den hade då gått ca 9000 mil.
Idag har den gått 21000 mil, kör ca 2000 mil/år.
Förutom vanliga slitagereperationer såsom byte av bromsar, spindelled mm så har jag åkt på en del mer ovanliga (?) grejer. ABS-boxen la av och fick repareras. Hydrauliken till kopplingen gick och fick bytas tillsamman med hela kopplingen som var slut. Torkarmotor bak la av, båda backspegelglasen lossnade med nån veckas mellanrum, slangen till vevhusreturen sprack och byttes och nu i veckan började lampan för avgasrening lysa. Gångjärnet till tanklocket har gått två ggr.

Det jag slås av är att varje gång jag köpt reservdelar eller lämnat in så möts jag av ett "ja dom säljer vi mycket av" eller ett "vanligt fel på V70 det där...". Min tolkning är att modellen dras med en hel del standardfel.

Går nu i bilbytartankar. Gillar storleken och komforten på V70. Prioriterar låg bränsleförbrukning framför stor motor. Kommer det bli reperationsresa för mig om jag köper en 3 år gammal V70? Är det några speciella modeller man ska undvika för att få ett bekymmersfritt bilägande? Har jag bara haft otur eller är detta fel att räkna med?
av V60D5AWDPolestar
Hej och välkommen,

Om det bara är V70 som du tänkt dej kanske du skulle flytta frågan till sidan för V70, tror du får
fler svar där.

Ha de!
Användarvisningsbild
av milktrucker
för varje del du bytt har du tagit et kliv närmare att inte behöva byta delen igen :lol:

jag undviker ord som måndagsex, men det förekommer ju sådana faktiskt. Själva har vi i princip bara behövt åtgärda generator och ac-delar så som kompressor och kondensor, samt kopplingslamellerna.
men som sagt, några småsaker per år förekommer. Att byta till en nyare bil är ingen garanti för att du får byta delar på den också!

Antar att du inte mekar själv?
Har du lämnat in alla de felen på verkstad förstår jag att det blir summor av det, som faktiskt tär i bakhuvudet.
Spontant känns det som att du kan greja mycket själv och att det inte är så mycket kvar på bilen som kommer krångla.
Har du ändå lagt pengarna på den så är det väl dumt att göra sig av med den?
Användarvisningsbild
av Perra83
En fin V70N hade jag behållit så länge som den orkar med mig. Låg bränsleförbrukning är inte allt.

Annars är det en V70 D4 aut Classic Summum -16 du ska ha.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Låter ju mest som små skitfel du har haft, och sånt får man ju räkna med när bilen blir till åren/milen.

Sen kan man ju givetvis att en jäkla otur att allt händer nästan på samma gång, då är det ju mindre roligt. Min 945a var expert på det, inte ett fel fanns på den sen BAM! 4-5 fel på samma gång... yey... :roll:

V70in har jag haft tur med än så länge, bara småsaker med lagom mellanrum under dom snart 3år jag haft den.

Att köpa en begagnad bil är ALLTID ett lotteri. Du kan ha tur, och du kan ha otur. Själv är jag av den uppfattning av att iaf volvos i sina låga 20k mil är rätt lagom att ta över, då brukar det mesta vara bytt rätt nyligen.

Att sälja en redan relativt ny och lågmilad bil för en annan begagnad för att slippa reparationer tycker jag bara är dumt dock, det kommer aldrig hålla i längden... Bättre att behålla den du har där du VET vad som är bytt och vad som har gjorts med den.
av Pellegvs
V60D5AWDPolestar skrev:Hej och välkommen,

Om det bara är V70 som du tänkt dej kanske du skulle flytta frågan till sidan för V70, tror du får
fler svar där.

Ha de!
Tack! Och tack för tipset! Hade jag gärna gjort men jag har ingen aning om hur :-)
av Pellegvs
milktrucker skrev:för varje del du bytt har du tagit et kliv närmare att inte behöva byta delen igen :lol:

jag undviker ord som måndagsex, men det förekommer ju sådana faktiskt. Själva har vi i princip bara behövt åtgärda generator och ac-delar så som kompressor och kondensor, samt kopplingslamellerna.
men som sagt, några småsaker per år förekommer. Att byta till en nyare bil är ingen garanti för att du får byta delar på den också!

Antar att du inte mekar själv?
Har du lämnat in alla de felen på verkstad förstår jag att det blir summor av det, som faktiskt tär i bakhuvudet.
Spontant känns det som att du kan greja mycket själv och att det inte är så mycket kvar på bilen som kommer krångla.
Har du ändå lagt pengarna på den så är det väl dumt att göra sig av med den?
Enklare grejer som bromsar o torkarmotor fixar jag själv, men jag river inte ur en koppling hur som helst...
Du nämner trots allt ordet måndagsex. Det jag reagerar för är att det verkar vara väldigt vanliga fel på modellen. Finns det motsvarande vanliga fel på en V70 2012?
Det låter ju som att jag har generator och AC att se fram emot på den jag har :-)
av Pellegvs
Perra83 skrev:En fin V70N hade jag behållit så länge som den orkar med mig. Låg bränsleförbrukning är inte allt.

Annars är det en V70 D4 aut Classic Summum -16 du ska ha.
Tack för tipset om V70 D4 aut Classic Summum :-)
av Pellegvs
Lucif3r skrev:
Att sälja en redan relativt ny och lågmilad bil för en annan begagnad för att slippa reparationer tycker jag bara är dumt dock, det kommer aldrig hålla i längden... Bättre att behålla den du har där du VET vad som är bytt och vad som har gjorts med den.
Jag håller med dig i sak... Men i nuläget känns det mer som att det handlar om driftsäkerhet. Körde 250 mil i somras ner genom Europa. Veckan efter jag kom hem rasade kopplingen. Himla tur att det inte blev på Autobahn... Nog måste det vara så att det är färre fel på en 3 år gammal bil än en 9 år gammal?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Pellegvs skrev:
Lucif3r skrev:
Jag håller med dig i sak... Men i nuläget känns det mer som att det handlar om driftsäkerhet. Körde 250 mil i somras ner genom Europa. Veckan efter jag kom hem rasade kopplingen. Himla tur att det inte blev på Autobahn... Nog måste det vara så att det är färre fel på en 3 år gammal bil än en 9 år gammal?
normalt sett byter man kopplingen 1 gång under bilens livslängd, lite beroende på vem som kör o vad som körs efter bilen.
Kopplingen behöver du aldrig titta på igen.
delarna du bytt behöver du inte bry dig om mer eftersom de är nya och fungerar. Värdeminskningar och försäljningsförluster på att byta bil kan aldrig väga sig upp mot de delar du fått byta.
nu när så mycket är bytt och i sin ordning är driftsäkerheten kanske t o m högre än att köpa en nyare beg. bil.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]