...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Amandaqueen
Tjena!
Åkte fast för fortkörning tidigare ikväll :( :cry: körde 90-95km/h på 70väg, det blixtrade till i fartkameran så nu undrar jag vilket böterbelopp jag åker på att betala och om jag får behålla mitt körkort :?: , är lastbilschaufför så dom kanske är hårdare mot oss ? :( det vart med min privatbil som jag blev plåtad, har bara åkt fast för fortkörning en gång tidigare och det vart cirka 3 år sen! Borde ju vara någon här inne som åkt dit och vet hur systemet fungerar och hur hårda dom är med att "klippa" körkort efter fortkörning och bötersbelopp :?:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Amandaqueen skrev:Tjena!
Åkte fast för fortkörning tidigare ikväll :( :cry: körde 90-95km/h på 70väg, det blixtrade till i fartkameran så nu undrar jag vilket böterbelopp jag åker på att betala och om jag får behålla mitt körkort :?: , är lastbilschaufför så dom kanske är hårdare mot oss ? :( det vart med min privatbil som jag blev plåtad, har bara åkt fast för fortkörning en gång tidigare och det vart cirka 3 år sen! Borde ju vara någon här inne som åkt dit och vet hur systemet fungerar och hur hårda dom är med att "klippa" körkort efter fortkörning och bötersbelopp :?:
Böterna ligger på 2400kr för 16-20km/h över samt 2800kr för intervallet 21-25km/h, så där någonstans... och nej de kommer inte återkalla ditt körkort då måste du kör minst 30km/h för fort.

.
Användarvisningsbild
av Perra83
En fartkameravarnare på instrumentbrädan för en tusenlapp är snart betald. Hade det själv förr och den betalade nog sig rätt snabbt.
Användarvisningsbild
av Kite
Perra83 skrev:En fartkameravarnare på instrumentbrädan för en tusenlapp är snart betald. Hade det själv förr och den betalade nog sig rätt snabbt.
Är inte alla fartkameror utmärkta nuförtiden? Dvs med skylt en kort bit innan.

Sedan verkar det vara långt ifrån alla bilder från kamerorna som leder till böter. Om bilden ex blev suddig eller det på annat sätt tydligt inte går att identifiera föraren så tror jag inte du kommer att få hem ett brev.
Användarvisningsbild
av Amandaqueen
jag vet mycket väl att det är en fartkamera där, kör den sträckan i stort sätt varje dag :oops: snackade med en kompis och tänkte inte på någon fartkamera tills det blixtrade till och då höll jag 90-95 km/h
Användarvisningsbild
av joel80
Har du tur får du inte ens hem nått brev med en bot. Som Kite skriver är det väldigt många bilder som inte blir tillräckligt tydliga för att identifiera föraren och då läggs det ärendet ner.
Runt 200 000-220 000 fortkörningar fångas varje år av kameror.. Av de leder inte mer än 70 000-80 000 till en bot.
Användarvisningsbild
av Amandaqueen
joel80 skrev:Har du tur får du inte ens hem nått brev med en bot. Som Kite skriver är det väldigt många bilder som inte blir tillräckligt tydliga för att identifiera föraren och då läggs det ärendet ner.
Runt 200 000-220 000 fortkörningar fångas varje år av kameror.. Av de leder inte mer än 70 000-80 000 till en bot.

bara hålla tummarna och hoppas att man slipper böter :roll:
Användarvisningsbild
av joel80

Förresten.. Lite onödigt att citera föregående inlägg när det är inlägget precis innan.. ;)
av PTV
Skaffa mc och svart hjälm / visir så är det problemet löst. :D
Användarvisningsbild
av Kite
De är väl inte många MC som har skylt framtill ändå så det borde räcka utan svart visir ?
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]