Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
Är det något fel på vattenpumpen läcker den vatten? Hörde efter på Volvoverkstan på min 850 dom sa är det en orginal pump som sitter behöver man inte byta annat än om den börjar läcka . Men är det insatt något annat fabrikat då måste pumpen bytas ut vid varje kamremsbyte 12000 mil :D
jeg46 skrev:Är det något fel på vattenpumpen läcker den vatten? Hörde efter på Volvoverkstan på min 850 dom sa är det en orginal pump som sitter behöver man inte byta annat än om den börjar läcka . Men är det insatt något annat fabrikat då måste pumpen bytas ut vid varje kamremsbyte 12000 mil :D
Nej jag har inga läckage från vattenpumpen men eftersom bilen gått 377++ och ingen tidigare dokumentation finns på tidigare byten så tänker jag att lika bra byta så mycket som de går när man ändå har allt isär, vissa säger att dämparen till kamrem spänningen inte behöver bytas men eftersom bilen har rullat så pass långt vore de inte klokt byta den med?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är nog lika bra att du byter allt vattenpump, löprullar, spännrullen, efter som du inte har någon aning om när det byttes senast.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
jeg46 skrev:Är det något fel på vattenpumpen läcker den vatten? Hörde efter på Volvoverkstan på min 850 dom sa är det en orginal pump som sitter behöver man inte byta annat än om den börjar läcka . Men är det insatt något annat fabrikat då måste pumpen bytas ut vid varje kamremsbyte 12000 mil :D
Saken är ju det att när den börjar läcka så måste du byta kamrem och hela köret... Då är det ju betydligt smidigare att bara byta pumpen i samband med rembytet så slipper man massa extrajobb...
Update då, Bytte kamrem för några dagar sen, Stod där med verktygen i handen och funderade på vad jag gett mig in på, men när jag väl kom igång så gick allting så himla smidigt, inga special verktyg mer än moment nyckel, jo förresten, jag fick svetsa ihop en torx hylsa med ett platt järn för jag kom inte emellan att lossa spännrullen med spärrskaftet. Nu rullar vi ett tag till då, Bytte Kamrem löprulle, spännrulle, vattenpump och hydrauliska spännaren.
Bilagor
DSC_0009.jpg
Bild på Hemma svetsade verktyget,inte det bästa men funkade juh:)
DSC_0009.jpg (1.93 MiB) Visad 511 gånger
av *pettson*
Med andra ord, byte rem utan nollställning av kamaxlarna.

Nollställning är ju annars det klart bästa, då jag ännu inte råkat på en enda 850 tro det eller ej, som stämmer 100% på kamaxelinställningarna. Då har jag ändå bytt några stycken.
av Dodga
Hejsan !

Skickar in en fråga när det ändå diskuteras om kammar och kamrem. Bytte rem på våran 850-97a i höstas och efter det har den gått ngt sämre, lite orkeslös och slö i största allmänhet. Jag misstänker att det är någon av kammarna eller remmen som hamnat en kugge fel, men jag har dubbelkollat och det ser rätt ut. Ska tilläggas att jag har bytt några remmar och som *Pettson* skriver så är det vanligt att de står fel.

Till frågan då:
Hur kan man säkerställa att kammarna står rätt ?? på de gamla 8-ventilarna kunde man ju lyfta på ventilkåpan och kontrollera nockarna på kammen men här är det ju lite trixigare.
Kan man "nolla" motorn på något sätt innan man monterar ny rem ??

Mvh
Niklas
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]