Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vaargen
Som ni ser i bilagen så fick jag underkänt på besiktningen pga högt CO 2500 värde, bilen var varm vid besiktning och för att vara säkra på det så åkte vi runt några minuter extra på låg växel och höga varvtal innan andra mätningen.

Så vad finns det att göra? Har bara haft bilen i 10 månader så ingen aning när något är bytt, så vad bör jag byta först?

Är en 945 -93
Bilagor
20150320_151340.jpg
20150320_151340.jpg (381.72 KiB) Visad 737 gånger
av sicnarf
Trasig Katalysator är mitt tips. Dags att skaffa en ny. Knacka på det med nåt och se om det är löst inuti kanske.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du gjort "vanlig" service ( tändstift, olja, filter, även luftfilter) sedan du köpte den? Annars är det ändå dax efter vintern. Just "höga CO" kan beo på att lambdasonden inte fungerar som den ska. Det kan vara fel på den, en det kan även vara en läcka (mycket liten räcker) på avgasröret före katen. T.ex skarven framför katen, packnigen mellan grenrör och främre avgasrör elller grenrörspackningen. Kan givetvis även vara fel på själva katen. Du ka ta ut felkoder som stöd för felsökningen. Kolla här,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Detta funkar till -95 års modell, sedan blir det besvärligare. Kolla här,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=113950

Mvh
Lennart
av vaargen
lennarte skrev:Har du gjort "vanlig" service ( tändstift, olja, filter, även luftfilter) sedan du köpte den? Annars är det ändå dax efter vintern. Just "höga CO" kan beo på att lambdasonden inte fungerar som den ska. Det kan vara fel på den, en det kan även vara en läcka (mycket liten räcker) på avgasröret före katen. T.ex skarven framför katen, packnigen mellan grenrör och främre avgasrör elller grenrörspackningen. Kan givetvis även vara fel på själva katen. Du ka ta ut felkoder som stöd för felsökningen. Kolla här,

Lennart
Hej, kollade felkoder och fick ut 2-1-2 Felaktig signal från lambdasonden

Så nästa steg är att kolla så att alla kablar sitter ok? Men fick ju ok värden på de andra 3 punkterna så den borde ha något liv i sig(kan inget om bilar så jag kanske har helt fel)?

Besiktningskillen tyckte att det var konstigt att värdet gick upp på 2500 mot vanlig tomgång, kan det finnas någon ledtråd där vad som kan vara fel?

Har inte gjort vanlig service, men ska ta och göra det, skadar ju aldrig och kostar inte många hundra heller.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]