NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det låter som det missats något beträffande partikelfilterservice vid 12.000 mil. Det är kanske så att rådet det ges här på forumet att bara köra på till dess bilen regenererar ofta, och då göra den servicen kanske inte är så bra trots allt. :roll:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
gummisko skrev:nu börjar han prata om igensatta ledningar, pga att de ev. saknades nått aditiv... hmmm, byte av allt mellan tank o motor???(inklusive pump o spridare??) sa han....
Att ledningarna från tank till pump skulle bli igensatta pga saknad eolys är bara struntprat fråm meken.

Eolysen har bara en uppgift = att fungera som katalysator vid förbränning av sotpartiklar.

Möjligt att du kan ha fått påväxt av organismer i tanken och att det har satt igen bränsleledningen. En del har drabbats av en plastbit som sätter igen bränsleledningens inlopp. Be meken blåsa från filtret mot tanken för att avgöra om det är stopp. Om det är ok, be honom prova att suga med pump efter filtret. Kan ju vara filtret som det är stopp i.

Får känslan av att din mek inte verkar så vidare kompetent. Byta både pump och spridare ...... ?:-/ Kan bli jäkligt dyrt i onödan.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Är väl ganska typiskt vissa "mekaniker" idag. De borde kallas komponentbytare istället. De byter ju bara grejer tills bilen funkar igen och är sedan nöjda med att fått den att funka och att få ta bra betalt. Fast 9 av 10 bytta grejer var i onödan.
av BjarneJ
Jag /vi råkade ut för styrboxen helt omotiverat tappade några inställningar. Åkte med bilen kvällen innan, och morgonen därpå var den fullkomligt död. Bilen blev skickat till Rejmes som kopplade in Vida och programmerade om styrenheten. Därefter startade bilen och har gått perfekt (nästan) sen dess. Det kan finnas en möjlighet att bilen helt enkelt har tappat några inställningar och blir omöjlig att starta utan omprogrammering.
av dieselputte
gummisko skrev:fick svar igår att de va egr ventilen som va kass...
men borde inte den skickat felkoder?
aja...

och idag fick jag ett sms att bilen var klar...=)

Fint att det löste sig. Jag fick bara intermittent larm i displayen när min EGR strulade, men i Vida skall det väl alltid synas om den fastnat.

Du kan ju gå tillbaka till den första verkstaden och säga till meken där att "Öhh, det var EGR ventilen som orsakade att det inte kom någon diesel" :*O/ :wink: och se om han överhuvudtaget reagerar. Vilken skitmek det måste vara, betalade du mycket för felsökningen där så borde du kräva tillbaka pengar.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde ger-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]