- ons 28 mar 2007, 19:15
Hejsan. Har en V50 -05. Har en längre tid haft ett missljud som jag tycker kommer från höger framhjul. När dämparen trycks ihop (ex om man kör över en knöl) hörs ett kraftigt "gnekande" ljud. Ljudet hörs även om man kör fort och svänger lite kraftigare åt vänster så att högersidan niger. Det hörs inget om man försöker trycka ner den genom att rucka på bilen. Hörs heller inte om båda däcken samtidigt går över ex en vägbula. Däremot klockrent om man smyger upp med höger däck på en trottoar. Har haft den inlämnad 2 gånger på Volvo. Första gången ringde dom efter en timme och sa att det var klart. När jag kom dit visade det sig att dom hade satt fast en kabel som satt löst i motorrummet, och ville ha 700 kr. Jag trodde jag skulle ett frispel... Nästa gång följde en mekaniker med på en provrunda och identifierade ljudet. Han tod in den och skakade lite på grejerna och sa att han inte hade en aning. Han föreslog sedan att dom kunde beställa hem alla delar runt hjulupphängningen och byta sak för sak till dom träffade rätt. Jag skulle alltså få betala för alla delar det INTE var fel på också. Detta hade man kanske kunnat köpa om bilen gått 20 000 mil, men de sakerna det inte är fel på som gått 3000 mil bör inte vara redo för byte. Nybilsgarantin hade naturligtvis passerats men en månad, och skymten av goodwill hos handlaren kunde man glömma. Snälla finns det någon som åtmindståne har ett förslag eller som varit med om samma sak? Så kanske jag kan tipsa mekanikern så slipper jag bli ruinerad. Tacksam för alla tips
/Patrik
/Patrik