Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
christafer skrev:När jag rengjorde spjället kunde jag kollat om det var tätt men jag visste inte det. Jag skruvade skruven precis så den nuddade "staget" sedan ett kvarts varv till.
Det är säkert bra. Glöm bara inte att justera spjällkontakten också. Den ska "klicka" precis i det ögonblick du rör gasspjället, varken före eller efter. Sitter 2 st insex skruvar på sidan, en över och en under själva kontakten. Det är avlånga spår så när du lossat skruvarna (3mm insexnyckel)kan du vrida kontakten fram och tillbaka. För det ska bli exakt får man "provfästa" och vrida på spjället och lyssna, ändra, vrida och lyssna o.s.v. Jag har farthållare på min, måste ta bort "vakuumdosan" för att komma åt.

Mvh
Lennart
av christafer
lennarte skrev:
christafer skrev:När jag rengjorde spjället kunde jag kollat om det var tätt men jag visste inte det. Jag skruvade skruven precis så den nuddade "staget" sedan ett kvarts varv till.
Det är säkert bra. Glöm bara inte att justera spjällkontakten också. Den ska "klicka" precis i det ögonblick du rör gasspjället, varken före eller efter. Sitter 2 st insex skruvar på sidan, en över och en under själva kontakten. Det är avlånga spår så när du lossat skruvarna (3mm insexnyckel)kan du vrida kontakten fram och tillbaka. För det ska bli exakt får man "provfästa" och vrida på spjället och lyssna, ändra, vrida och lyssna o.s.v. Jag har farthållare på min, måste ta bort "vakuumdosan" för att komma åt.

Mvh
Lennart
Yes det har jag gjort. Det är dock ett litet spel från det att man vrider rullen tills staget rör sig på några mm, men det klickar så fort staget rör sig.
Användarvisningsbild
av JGN248
Hej!

Har du sökt efter luftläckage vid insuget med startgas? Jag känner igen problemet på min bil när insugningspackningen hade gett upp, men varvtalet på min "flaxade" mer än vad din verkar göra. Blev helt stabil när jag bytte packningarna luftvägen in till motorn.

//J
av christafer
JGN248 skrev:Hej!

Har du sökt efter luftläckage vid insuget med startgas? Jag känner igen problemet på min bil när insugningspackningen hade gett upp, men varvtalet på min "flaxade" mer än vad din verkar göra. Blev helt stabil när jag bytte packningarna luftvägen in till motorn.

//J
Yes det har jag gjort. Insugspackningen verkar vara bytt redan dessutom.

Var till Jula idag och skulle köpa sån där lagningspasta till avgasröret, givetvis var det slut.
av christafer
Hade en glipa på typ 5-7mm precis innan katten, där det sitter något typ av fäste, så tror det är därför tomgången spökar. Kletade på ett ton gungum igår och provkörde idag men blev inget bättre. Frågan är hur jag ska laga detta utan att svetsa?
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det denna skarv du menar?
IMG_20140805_173103.jpg
Skarv med stålring och konade rörändar
IMG_20140805_173103.jpg (984.38 KiB) Visad 318 gånger
Det är konade ändar på katen och främre röret och en stålring mellan. Om konorna är Ok kan man byta stålringen och montera nya "klämmor",
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ROR-98009/
Kolla här hur man kan göra med svets och rörbitar,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... in+745+glt

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Går fort uppåt

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]