Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volviendo
Hej,

jag har tillbringat en hel del tid på att läsa forumet men inte lyckats klura ut en lösning på mitt problem. Jag har ändå genom läsning av forumet fått en del information och också insett att det finns en hel del kompetens här på forumet, så under parollen "bättre fråga och verka dum än att låta bli och förbli dum" så tänkte jag be om hjälp:

Till att börja med: jag har en v70 -99 med turbo och mitt problem är abs-relaterat. Felet är återkommande, dvs lampan tänds och slocknar ibland, men det tycks inte vara direkt relaterat till om bilen är i rörelse eller inte: om jag nollställer felen i loggen så släcks lampan ibland, då kan jag låta bilen stå och puttra en stund eller köra omkring med den utan att abs-lampan tänds direkt. Men vilket jag än gör så tänds abs-lampan igen förr eller senare. När jag läser av felkoder med en generisk obd2 mätare får jag p1633, vilket jag tolkar som att abs modulen inte får en vettig signal från sensorerna alt. att abs-modulen inte funkar som den ska (det låter som att det skulle kunna vara strömförsörjningen till abs-modulen? dvs dassig lödning på kretskortet...).

Jag ville börja med en felsökning och mäta motståndet på abs-sensorerna från kopplingsplinten som sitter på abs-modulen. Efter att ha studerat forumet, bilen och ett elschema kom jag fram till att jag borde få ca 1000 ohm mellan pinnarna 19-20; 1-2; 22-23; 5-6. (se bifogad bild, numreringen har jag tagit från han-stycket av kopplingen)
20150320_110941.jpg
20150320_110941.jpg (670.04 KiB) Visad 272 gånger
Men när jag mäter får jag inget alls (bara en 1:a på multimetern -jag har dock testat multimetern på andra saker och vet att mätaren funkar). I ren frustration har jag även mätt slumpvis mellan alla pinnar men får inget som liknar de beskrivningar jag sett på forumet. Är det någon som kan berätta för mig vad jag gör fel och hur jag borde gå till väga för att göra rätt? (... eller hänvisa mig till en tråd där detta redan är avhandlat :oops: )

mvh

volviendo loco
av volviendo
Hasse53 skrev:Du mäter åt fel håll, det vill säga du mäter mot ABS enheten. Mät istället i hankontakten så mäter du ut mot givarna.
Ah ... jag uttryckte mig knasigt :oops: ... det var bara numreringen (på den bifoga bilden) som jag tog från pinnarna (som sitter i kontakten i ABS-modulen). Mätningen har jag förstås gjort i hankontakten (dvs, klossen på bilden).
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS