Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det "lufta" bromsarna du menar? Alltså har du haft isär något så du måste "få ut" luften i bromssystemet, eller?? I så fall sitter det en luft nippel på varje hjulcylinder ute vid hjulen. Är det en bromskraftbegränsare du menar, som inte fungerar är det nog byte som gäller. En del (framför allt kombibilar) har en lastkännande ventil. Där brukar armen till fjädern rosta fast och det brukar man kunna "smörja upp". Jag ser dock inget sådant på din bild så jag gissar på första alternativet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Är det "lufta" bromsarna du menar? Alltså har du haft isär något så du måste "få ut" luften i bromssystemet, eller?? I så fall sitter det en luft nippel på varje hjulcylinder ute vid hjulen. Är det en bromskraftbegränsare du menar, som inte fungerar är det nog byte som gäller. En del (framför allt kombibilar) har en lastkännande ventil. Där brukar armen till fjädern rosta fast och det brukar man kunna "smörja upp". Jag ser dock inget sådant på din bild så jag gissar på första alternativet.

Mvh
Lennart
Hjulcylindrarna är bytta. "pedalvägsreserv, kort" och bromsvärde 1.0 blev de på besiktningen.

Jag förstod det som att man ska kunna öppna den lastkännande ventilen så att luftningen av hjulcylindrarna fungerar som det ska. Annars vet jag inte.

Man kan ju inte behöva lasta fullt inför luftningen? Se bifogad text.
Bilagor
PROP.jpg
PROP.jpg (76.06 KiB) Visad 823 gånger
Har aldrig hört talas om (eller gjort själv) att man ska behöva "öppna" lastavkänningsventilen för att kunna lufta ur bakbromsarna ordentligt, det enda den gör är ju att vid ökad last fördela om bromskraften något.
Kan tänka mig att det ligger på ca 70/30% fördelat fram bak olastat och kanske 60/40% vid full last, mao är det bara en strypventil som släpper igenom både luft och bromsvätska helt obehindrat i bägge fallen.

Fortsätt lufta ute vid hjulen bara...
P210 skrev: mao är det bara en strypventil som släpper igenom både luft och bromsvätska helt obehindrat i bägge fallen.
Då vet vi vad problemet är. Om du hissar upp bilen och sätter bockar i karossen och släpper ner så hjulen hänger "fritt", då kan ventilen stänga helt/nästan helt. Sätt bockarna under bakaxeln och leta upp dina största kompisar och sätt dom i skuffen :lol:
Annars kan man koppla loss fjädern medans man luftar.

Mvh
Lennart
Vet inte om det påverkar situationen, men jag har för mig att dessa ventiler enbart är tryckbegränsningsventiler, dvs de är öppna tills ett visst tryck uppnåtts och stänger sedan genomströmningen till hjulcylindrarna. Bromskraften ökar alltså direkt man börjar trampa på bromsen och följer med till en viss gräns där det inte bromsar mer. Gränsen sätts av hur begränsningsventilen är inställd (alternativt hur den lastkännande ventilen har påverkats av nedlastningen). Möjligen stryper ventilen "för mycket" om bakaxeln är helt avlastad, som nämnts ovan.
rid54 skrev:jag har för mig att dessa ventiler enbart är tryckbegränsningsventiler, dvs de är öppna tills ett visst tryck uppnåtts och stänger sedan genomströmningen till hjulcylindrarna
Det stämmer för "vanliga" icke lastkännande ventiler, där är det en "fast" fjäderkraft som bestämmer. På dom som är "lastkännande" är det (ofta) ett "mottryck". Alltså du har tryck in på båda sidor av kolven och sedan bestämmer "armen" med fjädern läget på kolven och hur mycket olja som ska "släppas" igenom. Det finns säkert en "uppsjö" av varianter av detta. Idag när (nästan) alla bilar har ABS är ju denna ventil "överspelad". Det är bl.a därför Bilprovningen inte godkänner bilar där ABS-en inte fungerar.

Mvh
Lennart
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:Det är bl.a därför Bilprovningen inte godkänner bilar där ABS-en inte fungerar.
Du menar: "därför Bilprovningen inte godkänner bilar där ABS-lampan lyser på"...
ABSen kan få fungera hur lite som helst, så länge lampan inte lyser.........
För mig är det samma sak. Lyser lampan så fungerar inte ABS-en, Lyser den inte så fungerar den. Besiktiga på vintern med en "fulkopplad" ABS-lampa hade inte jag vågat, men det jag menade var ju det att fungerar inte ABS-en så har du ingen bromskraft begränsning alls på bakhjulen. Därför godkänns inte bilar utan fungerande ABS. Det är ju en säkerhets sak att det fungerar. Tänk dig en regnblöt väg där du behöver stanna. Med ABS funkar det ju. En bil utan ABS har ju bromskraftbegränsning sä det funkar sådär. Men en bil med en inte fungerande ABS, där låser sig bakhjulen och du snurrar all världens väg.

Mvh
Lennart
rid54 skrev:Vet inte om det påverkar situationen, men jag har för mig att dessa ventiler enbart är tryckbegränsningsventiler, dvs de är öppna tills ett visst tryck uppnåtts och stänger sedan genomströmningen till hjulcylindrarna. Bromskraften ökar alltså direkt man börjar trampa på bromsen och följer med till en viss gräns där det inte bromsar mer. Gränsen sätts av hur begränsningsventilen är inställd (alternativt hur den lastkännande ventilen har påverkats av nedlastningen). Möjligen stryper ventilen "för mycket" om bakaxeln är helt avlastad, som nämnts ovan.
Det stämde bra.

Blödde sedan ut alla bromsar några fler gånger och det blev fina värden på besiktningen och stendhård pedal tyckte bes gubben.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]