Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Varför löda i kontaktstycket, och varför då inte löda alla kablarna här!?
Det finns ju som sagt stift på lamphållaren, ska du ändå använda kabelskor så tar du några till så är ju allt det övriga kopplat också. Den enda fördelen jag kan se med att gå in vid vakten är ju att man slipper lite kabeldragning, men kabel ska ju dras ändå, nån kabel mer eller mindre spelar mindre roll tycker jag ;)
Tyvärr kommer ju inte glödtrådsvakten att reagera på släpvagnens ljus oavsett hur du kopplar.

På bilden som las upp tidigare i tråden där man såg glödtrådsvakten, där har du även ett kontaktstycke, i detta kontaktstycke finner du ström till ditt relä. Jag har för mig att det finns både batteriplus och tändningsplus i denna kontakt, bara att mäta!
Jag har använder strömmen från denna kontakt till relät till mina backljus.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Tyvärr kommer ju inte glödtrådsvakten att reagera på släpvagnens ljus oavsett hur du kopplar.

Okej, jamen dåså, då är det ju ännu lättare.
Anledning till lödning var väl mest för att jag litar mer på lödningar än kabelskor :P, eller rättare sagt MINA kabelskor :P Går ju iofs att löda kabelskorna också efter man klämt dom...

Men är inte den direktströmmen i vakten en sytråd som alla andra kablar? Eller en extra uppsättning bakljus(släp) kanske inte drar så många Ampere att det spelar någon roll..?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Tyvärr kommer ju inte glödtrådsvakten att reagera på släpvagnens ljus oavsett hur du kopplar.

Okej, jamen dåså, då är det ju ännu lättare.
Anledning till lödning var väl mest för att jag litar mer på lödningar än kabelskor :P, eller rättare sagt MINA kabelskor :P Går ju iofs att löda kabelskorna också efter man klämt dom...

Men är inte den direktströmmen i vakten en sytråd som alla andra kablar? Eller en extra uppsättning bakljus(släp) kanske inte drar så många Ampere att det spelar någon roll..?

Jag vet inte vad du använder för tång, men jag använder en kraftigare modell som denna:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12675/
Värd varenda krona då den klämmer åt ordentligt till skillnad mot de billigare varianterna.

Jag har för mig att det är 2,5mm2 kabel vid kontaktstycket, det räcker ju faktiskt en bra bit!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"monteringen är jag inte orolig för" ja jo tjena karma, trevligt att träffas...

Dom långa bultarna som håller fast stötisen.... Den högra fick jag loss med mycket problem, men den vänstra..... Den gick av innan jag ens hann börja ta i :|
Den gick av ungefär 1cm in på skallen, så nedre delen av fästet är ju "fritt" så att säga, men inte övre delen... Plasten på stötisen går inte 'vika' eller bända tillräckligt för att komma åt ovanifrån, borra ur den känns tämligen orealistiskt med tanke på hur jäkla lång den är...
Så vafasen gör jag nu? :(
Användarvisningsbild
av taxi
Det där var jag rädd för på min också, men jag hade tur. Köpte nya skruvar på swedol men har inte bytt än :shock:

Går det inte utan att förstöra plasten så kan du säkert hitta nytt billigt.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av taxi
Tror dom kallas "bärjärn", om du ska googla.
Jag hade tur där också, och hittade fräscha på skroten. Men dom lär nog rosta bort snabbt för mig, misstänker jag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hmm, om jag ser rätt i VADIS så sitter bärjärnet/konsolen bara med 2 bultar i karossen.. Undrar om det går att komma åt att kapa bort dom och ta bort stötisen med bärjärnet fortfarande fast... Då kan man ju komma åt och kapa bort svetsmuttern utan att behöva sabba plasten också.
Skruva av dom misstänker jag inte går så bra med tanke på att man inte kan hålla emot på andra sidan :P Plus att dom är säkert lika rostiga dom...

Bärjärnen verkar f.ö. inte finnas online i sverige, så får väl masa mig ner till volvo på måndag och beställa hem nya... yey, 8mil tor bara för det skiten -.-
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det går inte att komma åt dessa utan att balken är borta.
Men prova att bända ner den nedre delen på konsolen så kan du ju dra ner stötfångaren en bit ut från bulten, bara så du får av stötfångaren i alla fall. Tejpa den övre kanten på stötfångaren så gott det nu går så du inte skaver av färgen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten,[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]