Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle behöva lite hjälp med mitt problem, om någon kanske varit med om samma.

Bilen, en S70 GLT -99 startar och tvärdör ca 1-2 sekunder efteråt (ibland kanske 5 sekunder).
Försöker man igen så startar den inte alls, bara om man väntar ca 5 minuter då startar den igen och tvärdör direkt.

Har kollat felkodsläsaren och får upp P1081, nollar jag så kommer det tillbaks när jag har försökt få igång den.

Har googlat lite och den felkoden innebär att det är fel på immobilizern.. eller så kommer den om man försökt få igång den men misslyckats ett antal gånger.

Har också testat att byta den sk. antennringen runt tändningslåset, som ska vara det vanligaste felet men utan resultat (dock en beg. otestad då en ny på volvo gick på 500 kr)

Någon som vet vad detta kan vara??

Kan säga också att felet kom inte direkt utan blev succesivt värre. I början var det bara när den var kall, sen när den blev varm så fungerade den. Då kunde man efter ett antal försök tillslut få igång den, men nu går den inne överhuvudtaget.
Hände också (när den var kall) att man kunde köra ca 200-1000m och att den sen plötsligt tvärdog, för att tillslut starta igen efter x antal försök.
av *pettson*
Antingen fungerar inte antennen till nyckelavläsningen, eller så fungerar inte nyckeln.
Det kan finnas fler problem men det är inget att börja med.
Du skriver att du provat att byta antennring. Har du provat att byta nyckel?
Startspärren kan INTE stänga av din bil när den väl godkänt start, du har isåfall fler fel på bilen.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
har som sagt testat byta antennringen, och får samma resultat med alla 3 nycklarna... :shock: frågan är vad det mer kan vara, eller om det är fel på den antennringen jag bytte till också. vill ju hellst inte köpa en ny för 500 och sen ha samma fel fortfarande. om jag då har flera fel på bilen vad det kan vara för något. tändspole? batteri?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS