Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hallåj. Tänkte mäta oljetrycket i min tickande V70. Det är en - 98 , 144 hk. 10v.
Är det någon här som vet om denna http://www.verktygforalla.se/product.ht ... ksmatarset passar till min? Kan man lita på en sånhär "billig" mätare? Med tanke på att biltema tar ca 800 för sitt set. Visserligen med lite mer delar men ändå. Jag håller på och luskar ut varför den tickar, så jag inte byter lyftarna och så är det ngt annat fel. Tickar mest när den är varm. Bara ibland när den är kall.
Mvh/ Thomas
av *pettson*
Tja.. annars istället för att mäta trycket, så kan man göra en underhållsservice genom att riva ner tråget och plocka ner silen, tvätta ur den och tråget, alternativt köpa en ny oljepickup.
Sen plocka ihop det och köra med en omgång ny olja.
Det är inget ovanligt med slam i tråget och pickupen.
av Kermithboy
Tjena pettson. Det är redan gjort. Hade ner tråget i somras/höstas å gjorde rent grundligt. Gjorde även ca 3 oljebyten med ca 100-200 mils mellanrum samt använde både CRC engine flush och Omegas motortvätt. Allt helt utan resultat tyvärr. SÅ, va tror du om mätaren i länken? Mvh/Thomas
av *pettson*
Kermithboy skrev:Tjena pettson. Det är redan gjort. Hade ner tråget i somras/höstas å gjorde rent grundligt. Gjorde även ca 3 oljebyten med ca 100-200 mils mellanrum samt använde både CRC engine flush och Omegas motortvätt. Allt helt utan resultat tyvärr. SÅ, va tror du om mätaren i länken? Mvh/Thomas
Tyvärr tror jag inte den passar rakt av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Problemet är ju också att oljeanslutningarna, där man kan koppla in en mätare, sitter rätt långt ner på blocket, så även med en mätare så får man inte en susning om hur trycket är uppe i toppen, där tickandet är.
av Kermithboy
Okej Lucif3r. Så vad tycker du jag ska göra? Byta lyftarna och hoppas på det bästa?
Pettson-några ideer?
av *pettson*
Problemet är att man måste investera eller låna rätt verktyg. Det du ser med en oljetryckskontroll är om lagren fått stryk eller är slitna nere i bottendelen. Är trycket okej där så går iallafall tryck uppåt till toppen, då är det läge att lätta på kamkåpan. Om oljebytena varit dåliga så är det inte helt ovanligt att det blir koks i oljekanalerna i toppen.
Inte helt ovanligt med lim i dom heller..
Men se till att kolla oljetrycket i bottendelen först, hursomhelst.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS