Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hoppas ni kan hjälpa mig med mitt fel på min kära s80 :/.. Problemet har kommit smygandes och blivit värre och värre.

Vid fullgas hackar bilen, det bara smattrar och varvtalet står stilla och smäller ibland från luftfilret. Släpper jag upp gasen och smyger med den går det att köra..den går helt normalt på tomgång. Står man stilla och lägger i N så kan man inte gasa mer än 2500 varv..men om man smyger med gasen går det att varva fullt.

Har bytt: Tändstift, LMM, Bensinfilter, Magnetventil, Tändspolar
Senast redigerad av 5 nurminen, redigerad totalt 0 gång.
spjällhuset påverkar vanligen tomgången, den blir ojämn så att säga.
Jag tycker du ska ta bilen till någon verkstad som är kunniga på om felet ligger i motorn eller om det är så att problemen kommer genom växellådan
Det är inte växellådan iaf det är jag 100% säker på...den växlar väldigt fint så länge man gasar lite och inte turbona börjar jobba. Men så fort man gasar lite för mycket så stryper motorn sig. Jag kan även höra att den dumpar trots att jag har full gas stillastående.. dvs spjället stänger sig ?
Senast redigerad av 1 nurminen, redigerad totalt 0 gånger.
du får nog ändå prova att läsa ut felkoder med dice
Detta var ju märkligt... idag prova jag att hålla fullgas då stannar den på ca 2000varv sen efter ca 8 sekunder börjar den dra på som fan i 2 sekunder så börjar det om igen.. magnetventilen ?
När man kopplar in en dator och testar magnetventilen så smattrar den..ska den göra det ? alltså den klickar jätte fort
740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]

Hej, Vad är detta för grunka mitt uppe […]

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]