Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
Jag körde upp till Norrland under julhelgen. Temperaturen Började på 0 grader här i söder och sjönk slutligen till -32 grader när vi kom fram efter 113 mil (kördes i sträck på ca 13 tim. med 3 mindre 5-10 min. pauser). Sista 40-50 milen låg yttertemp på -20 till -32. Den sträckan tog ca 4-5 tim. att köra. Min värmare står på auto. Fick mjukvaran uppgraderad till klimatet i samband med service i nov. Upplevde aldrig att temp. sjönk i bilen. Satt i kortärmat skjorta hela redan utan att behöva frysa.

Min bil enligt sign: V70 MY10 2.4D summum
Senast redigerad av 1 JHg, redigerad totalt 0 gånger.
av Tjugobil
Kör en MY10 2,4D och upplever också ett kallras efter en halvtimme. I mitt fall kommer den kallare luften ur munstyckena uppe på instrumentbrädan. Om jag mäter temperaturen efter ca 30 - 45 minuter, är luften från munstyckena uppe på instrumentbrädan ca 10 grader kallare än från munstyckena på fronten av instrumentbrädan. När bilen är kall och kupén ska värmas upp, så är temperaturen från de olika munstyckena lika. Det är inte så att det blir kallt i kupén, men skillnaden från munstyckena gör att det känns som det drar. Jag brukar gå över till manuell och stänga av utblåsen uppe på instrumentbrädan, så känns det mer behagligt.

Problemet dök upp för några månader sedan när det började bli kallare, fast nu vet jag inte om det har varit så tidigare då detta är första vintern med den bilen.
av Nilking
Tänkte ge er en uppdatering om vad som var fel på min bil då. Det var givaren som sitter i "stereokonsollen" som packat ihop. Både fläkten och givaren trasiga.
Bilia och 2700:- senare funkar det.
av micke5721
Bra att du fick det löst Nilking :-)

Har problem med min v70 -2008 att den börjar blåsa kalluft efter cirka 3mil/30minuters körning och den ska till verkstan på tisdag. En dag då jag höll på kontrollera vad det var som var fel så hade jag med mig en lös termometer i bilen och den mätte ~16 som utblåstemperatur fast kliman var inställd på 22 grader och det var -2ute...

Har kollat lite på lagabasen och den där lilla fläkten med temperaturgivaren ligger bara på 200:- så om man inte behöver byte hela klimatenheten så behöver det här kanske inte bli så farligt dyrt.
av micke5721
Min blev åtgärdad genom bytet av den där lilla fläkten med temperaturgivaren som jag nämnde här ovan. Gick på strax under 1500:- på Mekonomenverkstad och man satte då dit en ny sensor/fläkt.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]