Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Ska jag tolka detta som att T4F inte innebär några större kostnader mot en T4 och att andrahandsvärde etc. torde vara lika. Står man i valet mellan T4 & T4F så borde T4F vara ett bättre val då man även har möjligheten att köra på etanol och att skatten är lägre, eller är någon av annan åsikt?
av volvofantast
Igår stod det i tidningen att dom ska höja skatten på etanol med kr/l på,grund av något eu beslut och det kan ju påverka hur eftertraktade etanol bilar blir och dermed sämre andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det låter klokt, om inte serviceintervallen påverkar dig negativt på T4F..
av Rådlös
Volvofantast: Det stog inte "ska höjas".
Det här är en lång och gammal historia. Den har funnits med sedan jag började intressera mig för etanol som motorbränsle ungefär 2005. Och det var ingen nyhet då heller. Detta har under många år böljat fram och tillbaka inom EU-kommissionen. Och man kan lätt gissa vem som ligger bakom. Det är ett känt faktum att petroleumindustrin, "fossilisterna" trycker på med sina lobbygrupper för detta. Och många "oupplysta" går på det. Det är så här att petroleumindustrin satsar 3 - 400 miljoner US Dollar, varje år i propaganda mot förnyelsebara alternativa bränslen. Och man kan ju fundera lite, vart går alla dom pengarna? Bl.a till vissa lättledda EU-kommissionärer.
Detta är ingen hemlighet med dessa "smörjpengar" mot alternativbränslen. Det står med i bolagens årsredovisning.
av CarlRo
Rådlös skrev:Volvofantast: Det stog inte "ska höjas".
Det här är en lång och gammal historia. Den har funnits med sedan jag började intressera mig för etanol som motorbränsle ungefär 2005. Och det var ingen nyhet då heller. Detta har under många år böljat fram och tillbaka inom EU-kommissionen. Och man kan lätt gissa vem som ligger bakom. Det är ett känt faktum att petroleumindustrin, "fossilisterna" trycker på med sina lobbygrupper för detta. Och många "oupplysta" går på det. Det är så här att petroleumindustrin satsar 3 - 400 miljoner US Dollar, varje år i propaganda mot förnyelsebara alternativa bränslen. Och man kan ju fundera lite, vart går alla dom pengarna? Bl.a till vissa lättledda EU-kommissionärer.
Detta är ingen hemlighet med dessa "smörjpengar" mot alternativbränslen. Det står med i bolagens årsredovisning.
Ursäkta, men denna tråd skapades inte för att diskutera etanolpriser, det finns andra trådar om detta.
av eijo
CarlRo skrev:Ska jag tolka detta som att T4F inte innebär några större kostnader mot en T4 och att andrahandsvärde etc. torde vara lika. Står man i valet mellan T4 & T4F så borde T4F vara ett bättre val då man även har möjligheten att köra på etanol och att skatten är lägre, eller är någon av annan åsikt?
Rätt slutsats. Min T4F kör jag mest på E85 vilket ger en liten fördel i plånboken och en något större fördel i CO2 samvetet.

Upplever ingen skillnad på E85 eller bensin.

Än viktigare än T4F/T4 vore för mig att hitta en välskött bil med powershift låda. Jag gillar den. Passar mycket bra T4/ T4F motorn.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av SvenB
CarlRo skrev:
Ursäkta, men denna tråd skapades inte för att diskutera etanolpriser, det finns andra trådar om detta.
Men det var ju du som undrade om det lönade sig att köra på E85. Då är väl eventuella skattehöjningar på Etanol inte ointressanta, eller :?:
av Droopy
Har själv en V70T4F -12 och jag skulle råda dig att köpa en T4a om du nu inet absolut vill kunna köra på etanol. Bilen går inet bättre på etanol, snarare sämmre, alla jag har kört har haft ryckig gång på både bensin och etanol men upplever att den blir stillsammare då man kört en 6-7tankar på bensin. Jag gick nyligt sjölv tillbaka till etanol efter 4-5mån på bensin och bilen är genast mycket rykigare vid start och de första kilometrarana.

Jag har bytt spridare 2gånger på 8mån, förra året i Juli satte Volvo in en ny typ av spridare och bara det att det tagits fram en ny typ av spridare tyder ju på större problem. ( man tar inte fram nya spridare bara för skojs skull ).

skatten är ju försummbar på båda bilarna och kostnaden om du kör 1500mil/år på besin el etanol är ju ingen större diff.
Har du ingen direkt anledning till att köra på etanol så gå på en T4a.
av Leafs
Hur många stenhårt skattade kronor kostar i genomsnitt servicen med ventilkontroll på en T4F? (Vid 12000 mil var det väl?)
Vill minnas att det är en ganska hyfsad smäll....

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]