Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Rådlös skrev:Fritt ur minnet: SAAB BioPower 9 - 5: 185 hkr vid bensindrift. 220 hkr vid E85-drift.
Detta beror helt säkert på turbon? Men det blir en markant skillnad utan någon inställning eller annan åtgärd. Enbart bränslebyte. Volvo sa i media när dom släppte sin 2,5 F-modeller att dom hade fått liknande resultat, men valde att hålla tillbaka detta. Det kanske heter Polestar i dag ???
Nu är det ju så att effekt ökningen inte kom helt av sig själv... utan att motorn hade flera program beroende på hur vilket bränsle den kördes på. Så enkelt beskrivet: ju med etanol desto mer laddtryck tillät programmet.

.
Användarvisningsbild
av Sleeper
CarlRo skrev:Är det ingen som chippat denna motor, vore intressant att höra om resultatet ..
Nej det verkar inte så. Jag har dammsugit nätet efter sådana erfarenheter...
Användarvisningsbild
av Sceptic
Om T4F går bättre på etanol vet jag inte men med min 2.5FT upplever jag ingen skillnad, dock möjligt att det finns en mätbar skillnad. Vad som är bäst för motorn, etanol eller bensin, råder det delade meningar om, själv kör jag enbart på 98.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Den ska köras på E85 den är gjord för det!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag upplever vår V60 T4F MY12 som trevligare på etanol.. Kanske är mentalt då det är roligare att fylla tanken för 500kr istället för 8-900kr. :D
Senaste tankningen i veckan hamnade på 1.16l/mil. Då är det minst 80% korta körningar!
Testade första 3 tankarna med bensin för att få ett riktvärde oxh hamnade då på 0.86 och 0.87l/mil mätt vid pump.
Användarvisningsbild
av Sceptic
simonhalmstad skrev:Den ska köras på E85 den är gjord för det!
Den är som sagt gjord för att kunna köras på bägge bränslena. De Volvotekniker/verkmästare jag pratat med har förordat bensin men Volvo centralt skulle naturligtvis aldrig gå ut med något sådant :wink:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu blir jag lite irriterad läser på AB att dom ska höja skatten på e85 med upp till en krona mer per liter. Tycker det går utför nu, helt åt fel håll, höjda skatter på miljlbränsle och tidigare tog de väck reducerat förmånsvärde för e85 bilar. Tillbaks till Bensin & Diesel då ja det va väll de politikerna vill att vi ska tanka bara så de får in mycket skattepengar.
Användarvisningsbild
av Camel
simonhalmstad skrev:Tillbaks till Bensin & Diesel då ja det va väll de politikerna vill att vi ska tanka bara så de får in mycket skattepengar.
Amen.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]