Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deeler
Skulle skifta däck på xcn idag o indåg att låshylsan är helt slut och rallar bara när man försöker dra. Tydligen ett kännt problem...
Hittade en bestkod o pratade med Volvo som kunde ta hem med två veckors levtid och 450:- för en ny...

Bilen är en 2011 och jag e inte sugen på att best ny hylsa, så alla tips/lösningar mottages tacksamt på hur jag får bort låsbultarna.
Jag har en XC70 -12. När jag inte kunde hitta låshylsan hade Bilia en uppsättning hylsor som gjorde att de kunde skruva bort dem.

Behöver jag nämna att jag inte skruvade dit dem igen. Som tur var hittade jag mina vanliga hjulskruvar.

Till min bil gick det inte att beställa låshylsan löst. Det Bilia kunde hjälpa till med var att skruva bort låsskruvarna och låta dig köpa fyra nya låsskruvar.

Förvånansvärt nog tog inte Bilia betalt av mig. Så för mig löstes det enkelt och billigt.

Jag tror aldrig att jag kommer att skruva dit en låsskruv på ett hjul igen.
av deeler
Det går att beställa, men jag kör hellre utan låsbultarna, då de mest verkar krångla.
Skickar med en bild på hur de ser ut.

Tips på lösningar utöver att svetsa mottages med stor tacksamhet...
Bilagor
image1.JPG
Bilden visar låsbulten som den sitter i fälgen, den yttersta ringen är en roterande bricka som skall förhindra att man kan slå på en 19mm hylsa för att dra av den(vilket funkade på de äldre bultarna)
image1.JPG (409.84 KiB) Visad 6612 gånger
Tror Malmstroem svarade på din fråga, om du inte kan tillverka en egen hylsa (vem kan det egentligen...) så får du åka in på Bilia och be dom lossa hjulen. En jobbarkompis fick inte av 2 hjul då specialhylsan pajade och fick göra samma sak.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men att köra utan låsbultar kan väl bli dyrt ifall någon stjäl dom? Om jag tolkar försäkringsvillkoren rätt så har man en självrisk på 1.800 + en extra på 5.000:-.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Hände samma sak för mig och fick åka till volvo,dom testa några av deras hyllsor men det gick inte så då svetsade dom och då gick det fint att få bort den,betallade 100kr ,det blir inga fler sådan på mina bilar
av deeler
Ingen som har testat att modifiera en 13mm hylsa o slå in, svarva ner tjocklek på gods lite och sedan värma o slå fast, borde fungera som en alternativ lösning till att svetsa?!
Användarvisningsbild
av Perra83
Nya hylsorna är nog bättre. Där är låskransen längre ut. Drar man dom rätt bör dom verkligen hålla för rätt årdragningsmoment.

Annars komplettera larmet med nivåsensor. Den reagerar på minsta lilla höjning av bilen.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Det finns ju andra modeller än Volvos egna kan jag ju tipsa om... ;-)
Exempelvis Bullock (fast bult då...): Bild

Kan man ju i värsta fall offra en vanlig hylsa och slå på bulten om man behöver få loss dem i nödfall utan att svetsa och förstöra fälgen.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]