Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Det finns andra gamla trådar om detta, men jag tänkte byta bort min gamla V70 -04 mot en lite nyare, typ 2012. Jag är intresserad av T4-motorn, då den verkar pigg och bränslesnål. Jag ser att det finns många T4F på marknaden, är den ett bättre köp, man får ju billigare skatt och förövrigt är väl motorerna "lika" så när som att man även kan köra T4F på etanol? I dagsläget är det väl inte direkt lönsamt att köra på etanol, så jag kommer nog bara att tanka bensin, och jag kör ca 1500 mil/ år. Är T4F dyrare att serva och är det sämre andrahandsvärde, eller finns det någon anledning att inte välja en T4F med mina förhållanden? PS: är denna lämplig att chippa, är det värt 20 st extra pollar i stallet?

Tacksam för respons ..
av pumpnasare
Jag körde en T4F 12a i 13500 mil och körde på E85 pga det blev billigare på lång körningar, Sevice är 1500mil eller 12månader så det blir ingen skillnad. Min var lite små ryckig innan den blev varm och visslade vid ca 2000rpm.
T4F har inte Polstare nåt till
Användarvisningsbild
av SvenB
CarlRo skrev: I dagsläget är det väl inte direkt lönsamt att köra på etanol,
Det är väl just det som det är i dagsläget. :)
av Rådlös
Jag har inte alla svar, men något skall du få. Det finns en enkel tumregel om bränslepriset. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under det gällande bensinpriset är det lönsamt att tanka E85. Siffran 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på E85 jämfört med bensin.
Nu har inte jag den aktuella T4F-motorn, men i mitt fall så är det så att jag kör ca 1000 - 1200 mil om året. Då blir det så enkelt att mina serviceintervaller kommer ungefär lagom inför vintern då man ändå måste göra olje- och filterbyte i alla bilar oavsett bränsletyp. Så i mitt fall kan jag (och ingen annan heller) påstå att det skulle vara dyrare att köra på E85.
Jag har en V70 2.0F -08. Alltså med Ford-motorn. Kör alltid på E85. Olje- och filterbyte varje 1000 mil. Jag antar att intervallen är något längre för T4F (?)
av pumpnasare
Min låg på ca 0,8-0,9 på långkörning och ca 1,2 på kort. även det en Fordmotor :P
av CarlRo
Spelar det någon roll vad man kör på, går motor bättre/sämre eller precis lika på bensin vs etanol? Är det inga andra skillnader på servicekostnader etc. Vad drar T4F/ mil på bensin?
av Rådlös
Det är faktiskt så att motorn går bättre på etanol. Det finns uppmätta resultat, går säkert att googla på detta. Men, ökningen är begränsad när det gäller Volvo. Någon eller några få hkr. (SAAB var annorlunda) Det är i alla fall mätbart. Sedan finns det lite motorteknik som kan anses som fördelaktig. E85 har 104 oktan. Tändningen kan tidigareställas utan risk för spikning. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Det minskar risken för brända ventiler och liknande skador. Etanol har en annan renade effekt i förbränningsrummet. Mindre sotbildning. Sedan kan man anföra mot det här att etanol vill ha en högre temperatur på förbränningsluften, än vad bensin vill ha. Men alla FFV-bilar (etanolbilar) har "inbyggd" luftförvärmning.
Service kostnaderna blir som jag sa tidigare, tätare än en vanlig bensinbil. Men oljebyte skall ju ändå göras varje år. Om du har en T4F och kör på enbart bensin, måste du ändå följa serviceintervallerna (för etanol) om du inför Volvo skall kunna åberopa något garantianspråk. Vad det gäller övrig service med kontroll av bromsar, transmission, belysning etc. etc. så torde den vara likvärdig för en bensinbil. Det är egentligen bara dom tätare olje- och filterbytena som tillkommer med E85.
av Rådlös
Fritt ur minnet: SAAB BioPower 9 - 5: 185 hkr vid bensindrift. 220 hkr vid E85-drift.
Detta beror helt säkert på turbon? Men det blir en markant skillnad utan någon inställning eller annan åtgärd. Enbart bränslebyte. Volvo sa i media när dom släppte sin 2,5 F-modeller att dom hade fått liknande resultat, men valde att hålla tillbaka detta. Det kanske heter Polestar i dag ???
av pumpnasare
Min 2,5FT blev på 258 hk med E85 och 245hk med BF95 efter Polestarmappningen.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]