Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Igår så bytte jag både bromsskivor och bromsbelägg på min V70 -08 och efter att jag monterade på fälgen igen så märkte jag att den ligger emot helt och hållet på bromsoket. Kör jag iväg sakta så skrapar den emot fälgen och låter som bara den.
Jag bytte nyligen däck och kollar jag på fälgen som satt fram innan så har den, vad det ser ut som, en skåra på samma ställen där det tar emot nu.
Har bromsarna legat emot innan och slitit upp den fälgen redan?

Jag har kollat ett antal gånger så allt sitter rätt då jag blev lite fundersam om det verkligen skulle vara så här men det finns inte många fler sätt att montera ihop det än så det sitter just nu (som det ska sitta såklart).

Är det någon som har varit med om det här? Jag vågar knappt köra iväg så mycket det låter. Det känns nästan som hela oket kan förstöras om jag köra på som vanligt?

Jag ska testa byta så den gamla fälgen sitter farm och se om det fortfarande skrapar emot ikväll.
poseidon skrev:Är allt original alltså, bara bytt?
Ja allting är original, så länge förra ägaren inte har bytt till större dimensioner innan men det tvivlar jag på.
Det jag har bytt är alltså bromsbelägg och bromsskiva och dom är exakt lika stora som de som satt på innan jag bytte.

Det var ju bara kanske 1mm kvar på belägget och skivan var också rätt så sliten så det bygger ju på lite nu med nya belägg och ny skiva men jag fattar inte riktigt hur det kan ta i så pass mycket bara för det är nytt. Finns det olika tjocklekar på belägg så det kanske ska vara några millimeter tunnare?

Det är dessa beläggen jag har köpt: http://www.skruvat.se/Bromsbelaggsats-P19573.aspx
StefanN skrev:När jag knappar in mitt regnummer då vi har samma bromsar står det att delen ej passar......
Det är vad jag får fram när jag skriver in mitt regnummer. En V70 2.5T -08.
Mitt regnr:
Spoiler »
Perra83 skrev:Det är inte bara bromsskölden som spökar?
Hur menar du? Att det är den som ligger och skrapar emot? Nej men ser klart och tydligt att oket ligger emot fälgen och det blir märken efter den också..
Jag slutar jobba nu så ska hem och pilla lite till och se om jag får rätt på det..

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]