Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst och läst om det här eviga problemet på dessa bilar och har blivit mycket klokare, Men.
En del säger en sak, nån enstaka säger en annan sak och vissa saker ska inte va aktuella om det är ABS enheten, medans andra ska va möjligt när det är givare/kabel.

Blir inte särskilt klok, och tummen mitt i handen har man väl också.

Lite kortfattat:
* ABS lampa tänds inte.
* ABS sys arbetar rätt ofta, men inte i typ motorvägsfart (inte som jag har märkt iaf)
* Felkoderna säger: 314 (hjulsensor höger bak - kretsfel), 324 (hjulsensor höger bak - extrapolationsräknare).
* Hastighetsmätare och dom grejerna funkar (ska inte vara nått knas med Vänstra främre givare/kablage då)
* Dåligt främre hjullager (byts i veckan)

Ska spraya och göra lite rent till kontakterna.
Ska även försöka mäta, men skulle behöva veta vad Ohm värdet ska vara och vilka 2 (?) mätpunkter man ska mäta mellan. Nån som har info om det?

Någon som har tankar på om det mest sannolikt är ABS enheten som behöver lödas om (vilket jag tror själv) eller om det trots allt bara är givaren/dess kablage (som felkoderna visar)?

Vet att dom vanliga sätten för att råda bot på det här är att kolla alla kransar, givare, kablage..Problemet är att jag inte har någon direkt mekplats eller jätte tillgång till verktyg.
Så att korta ner vissa punkter i felsökandet skulle inte skada.
ABS lampan borde lysa med dom felkoderna, så din lampa är säkert tattar-kopplad.

Ordningen är som följer: Mät upp givarna ute vid hjulen och kolla kransarna i samma veva, mät upp kablaget framme vid ABS boxen. Om allt mäter upp som det ska och kransarna är hela och fina så är det nog läge att misstänka boxen.

Verktyg du behöver: En domkraft, ett hjulkors eller vad du nu har för att byta hjul, en ficklampa kan vara bra, samt en multimeter.
Lucif3r skrev:ABS lampan borde lysa med dom felkoderna, så din lampa är säkert tattar-kopplad.

Ordningen är som följer: Mät upp givarna ute vid hjulen och kolla kransarna i samma veva, mät upp kablaget framme vid ABS boxen. Om allt mäter upp som det ska och kransarna är hela och fina så är det nog läge att misstänka boxen.

Verktyg du behöver: En domkraft, ett hjulkors eller vad du nu har för att byta hjul, en ficklampa kan vara bra, samt en multimeter.
Vad innebär tattar-kopplad? (osäker på om det är någon speciell koppling eller bara som det låter).
Lampan lyser som den ska på tändning ska tilläggas.
Dum fråga kanske, men vad ska jag mäta upp motståndet mot/mellan? (alltså mellan vilka 2 punkter ska jag mäta på givarna och kablarna).
Tattarkoppling = ABS-lampan är kopplad till en annan lampa och inte till det den ska vara. Resultatet är att lampan inte lyser när det är fel på ABSen. Tyvärr MYCKET vanligt.
Jag har samma skit på mitt instrumenthus, där har dom varit så duktiga att kapa ledarna på kretskortet t om, så för att få igång ABS lampans verkliga funktion krävs rejäl ombyggnad/omlödning av kretskortet...

Det finns bara 2 kablar till varje ABS givare så, det är nog inte så svårt att lista ut vart du ska mäta ;)
Ja tänkte mer på om det skulle mätas på nått särskilt sätt mellan dom båda punterna (inte super haj på sånt här).
Hmm, finns det någon vanlig std där det anses enklast/minst arbeta för att utföra tattar koppling? (tänker som så att i regel vill ju folk gärna göra onödigt mycket arbete om det inte behövs).
Typ i stil med att "vanligast att koppla ihop dom båda gröna kablarna till ABS lampan med dom båda röda som är till stjärt värmarna som görs i kabelflätan som löper precis under ratten där man tar bort täck kåpan" (obs exempel nu bara).

Måste man radera felkoder för att ABS ska fungera normalt igen om man ex har bytt en trasig krans eller fungerar det normalt även med gammal felkod kvar om trasiga kransen bytts?
mäta givarna kan du göra direkt under huven, se bild

Du får inte koppla ABS lampan med nån annan lampa, den är ju där av en anledning
Bilagor
Mätning ABS givare.jpg
Mätning ABS givare.jpg (280.41 KiB) Visad 612 gånger
ThunderAce skrev:mäta givarna kan du göra direkt under huven, se bild

Du får inte koppla ABS lampan med nån annan lampa, den är ju där av en anledning
Är just det jag inte vill göra, eller snarare det har gjorts redan av någon annan tomte. Vill ordna tillbaks till så som det ska vara kopplat.
Därför ja undrade om vad som var vanligaste sättet att koppla om lampan för att den ska lysa på tändningen (så bes inte gnäller).

ABS skiten är iaf fixat nu, trots felkoderna som pratade om bak så var det en krans jäkel i fram som va av.
Bara sätta sig in i det eviga "fläkt surret" nu så man blir av med det hjärnspöket också...

Flikar även in ett tack för era svar.
ThunderAce skrev:fläktsurret troligtvis lager, om du menar kupéfläkten, brukar höras från de
Kommer från "det där" som sitter precis till höger om tracs knappen-bakrutevärmaren, verkar sluta när man stänger av ACn.
Ett svagt surrande. Borde egentligen skita i det iom att bilen är långt i från vare sig ny eller en skönhet, men jag blir irriterad som fasen på det...
Det är en tempsensor som går till ECC:n, och i anslutning till den en liten fläkt som drar in luft så att sensorn får rätt lufttemperatur

Om fläkten blir full med damm som den blir ibland så får man en felindikering på ECC:n. Kan hjälpa ibland att bara rengöra den, annars
skroten och byta ut den bara, rör dock inte koppar tråden som sitter där, väldigt skör och går lät sönder då kommer hela AC
systemet flippa ur
Bilagor
temp sensor.JPG
temp sensor.JPG (21.75 KiB) Visad 3224 gånger

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Som rubriken lyder, min far har haft ett alltmer f[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.