Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johnnype skrev:Tänk om bilen är tillverkad 2004-08 t.ex och alltså är modellår 2005.. skriver du då att det är en 04'a så är den mindre attraktiv än en 05'a som är faceliftad (och mer en Ford än en Volvo 8) )

Jag tycker alltså tvärt om, man anger alltid modellår så som Volvo tänkt sig!
Så det står alltså fel i regg papper då ?
Vad säger du till köparen när han undrar varför du försöker kränga en 04 som en 05 ?
Det första jag tänker vid såna annonser är antingen är säljare korkad som inte kan årsmodell på sin egen bil eller så är det en lurendrejare så man säkert upptäcker skruvad mätare å andra skumma grejer som säljaren undanhållit.
regbeviset är det som styr, står det 01 så är det 01, det som johnny försöker förklara är att om bilen i fråga tillverkas tidigt ena året kommer
få tillverkningsår 04 men på regbeviset när den registreras första gången i trafik kommer bli 05, alltså modellår som står på regpapper,
modellår som du själv köper bilen hos handlare efter, modellår som du säljer bilen efter för det är det som står på regbeviset
För de flesta är det Modellåret som är det intressanta. Skriv du MY01. Fordonsåret (tillverkningsåret) är visserligen 00, men det är inte lika intressant.
Yes! Modellår.

Som jag beskrev tidigare, bil tillverkad 2004-08 är modellår 2005 och den är faceliftad samt ser därmed inte alls ut som en modellår 2004 bil.

Ska vi prata fiffel,mätarställningar och sånt.. då är det MER skumt med en bil modellår 2004 som ser ut som en modellår 2005 bil :D

Hänger du med jinxen?

ps. 2005 års modell: V70 får en omfattande facelift med lackade plastdetaljer, nya strålkastare fram, nya bakljus, yttre backspeglar från V70R, nya stötfångare fram/bak samt uppdaterad interiör och nya el-/audiosystem. ds.
Jag är födt i 12mnd 1966, och är ikke fra 1967 (P),THATS LIVE.
gälleryd skrev:Jag är födt i 12mnd 1966, och är ikke fra 1967 (P),THATS LIVE.
hahaha, bra kommentar men inte riktigt samma sak när det gäller bilar, hade du däremot blivit född januari 1967 och födelsebeviset (regbevis) utfärdad då hade du fått tillverkningsår 1966 men modellår 1967.
Samt att är man född nån gång under de första 8 månaderna är har med största sannolikhet tillverkningsåret innan. :D
Detta med årsmodell som senare blev omdöpt till modellår är inte direkt nytt. Det har funnits många år fast byte skedde oftast inte lika tidigt som Volvo gör nu, utan längre fram på hösten. Ett undantag var 1989 års modell som kallades 88B ända till årsskiftet 88/89.Anledningen var att det utgick en katalysatorrabatt till och med årsmodell -88. Numer så har ju man tagit bort årsmodell i registreringssammanhang och kallar det "Fordonsår" som är detsamma som tillverkningsåret. Det är av den anledningen, som jag uppfattar det, som tillverkare och importörer använder "Modellår" för att versionen skall framgå.

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]