Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Ja. men det kunde man nästan räkna ut, det är jui inet direkt en fiat ritmo man blir omkörd av i snöstormen i fulla blås.

Tekniska hjälpmedel i all ära men många verkar inte förstå syftet med dom, att de är just ett hjälpmedel, jag har en kollega som verkligen tror att antislad gör att han helt enkelt inet kan kana av vägen.

Antisladd är bra, absolut men man kan fortfarande åka av vägen.
Användarvisningsbild
av joel80
Antisladd har däremot en extremt stor betydelse för olycksstatistik.. Så där ska man inte jämföra.
Se AWD för vad det är.. Det handlar ju om drift... Att kunna ta dig framåt. Så fort du ska bromsa eller svänga undan ett hinder har AWD ingen betydelse alls. (Nej, vad ni än säger så gasar man sig inte igenom och en väjningssituation...)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AWD har ju mest betydelse när man ska uppåt. Kan även vara skönt på vanliga vägar för att minimera risken för bakvagnssläpp.

Men nå mer än det hjälper det inte till till... Kan personen inte köra så kommer denne fortfarande fastna i varenda backe, sladda av vägen osv osv oavsett hur många drivhjul denne har, medans någon som kan köra klarar sig ungefär likabra oavsett vilken ände bilen driver på...
Användarvisningsbild
av lennarte
Mwi skrev:Ganska intressant resultat från Folksam när det gäller fyrhjulsdrift, säkerheten ökar inte jämfört med tvåhjulsdrift.
http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Detta är inget nytt. Denna sanning dyker lite då och då som nyhet, fösta gången den kom på tal i stora rubriker var när 4 ungdomar körde ihjäl sig i snöoväder på väg till fjällen. Dom körda i en Toyota Celica/Supra 4x4. Tror det var i mitten på -80-talet. Men redan när Audi Quattro kom i slutet på -70-talet var det på tal.
Det är dock inte fel att det "tas upp" med jämna mellanrum, "folk" glömmer väldigt fort

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns absolut för och nackdelar. Den absolut största nackdelen jag ser med fyrhjulsdrift är att man inte vet hur halt det är, med en FWD eller RWD är det lätt att känna efter hur pass halt det egentligen är, det går ju inte med en AWD. Med AWD är det i princip bara "provbromsning" som gäller, och det kan man ju inte hålla på med hela tiden.

Den största fördelen med fyrhjulsdrift, vilket ju också driver upp hastigheterna är ju hur stabilt det går över moddsträngar etc, det är ju helt magiskt. När en FWD eller RWD svajjar fram och tillbaka och försöker ta sig om en bil går det ju som på räls med en awd.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är minst sagt märkligt.
när jag frågar folk varför de ska köpa en bil som sprätter på båda axlarna så får jag svaret att det är säkrare. När man sen förklarar att så inte är fallet så tar de inte till sig det
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Det finns absolut för och nackdelar. Den absolut största nackdelen jag ser med fyrhjulsdrift är att man inte vet hur halt det är, med en FWD eller RWD är det lätt att känna efter hur pass halt det egentligen är, det går ju inte med en AWD.
Du kör för mesigt, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Jag har absolut inga problem att känna efter om det är halt med min AWD.

Men det är klart, om man tvingar alla att köra med blanka sommardäck året om så kommer folk att få superenkelt att upptäcka halkan även med extremt motorsvaga fordon, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av *pettson*
Komplettera frågorna med hur många som bekantat sej med alla säkerhetssystem och uppepå det tagit en avancerad förarkurs för bilen ifråga.
Det är vad som krävs för att köra säkert i dåligt väglag oavsett vilken ända det driver.
8 av 10 förare överraskas av bilens system och i bästa fall .. om nu föraren ens har någon respons så jobbar föraren mot systemet. Ta t.ex abs, suveränt bra om det inte vore för att förarna omedelbart instinktivt antingen släppte pedalen eller lättade på bromstrycket så att abs systemet inte kan jobba. Därför infördes ytterligare ett system som ger extra bromskraft vid hastig pedalrörelse, det kompenserar förarmisstaget. Antisladd rätar upp bilen, men dom flesta rattar helt blint vilt ihop med panikbroms och jobbar mot systemet.
Allt som skulle behövts är att tvinga alla som köper bil på en endagskurs med bilen. Det tar förvisso inte hand om när någon annan kör bilen, men dom flesta som kör bilen är just dess ägare. Mot en bra taxa kan man ta med sej alla i familjen som ska köra. Det är minst sagt lärorikt.
När jag tog körkort och nästan 10år framåt var jag på halkbanan en dag per år med dom olika bilarna. Sen hade jag turen att få vara med i diverse projekt som involverar halkkörning. Så jag har inte behövt boka egen tid.
Men än idag om inget hänt så kan man ta med sej sin bil till halkbanan (inte alla banor) för att lära sej bilen på ett bra sätt.
av *pettson*
joel80 skrev:Antisladd har däremot en extremt stor betydelse för olycksstatistik.. Så där ska man inte jämföra.
Se AWD för vad det är.. Det handlar ju om drift... Att kunna ta dig framåt. Så fort du ska bromsa eller svänga undan ett hinder har AWD ingen betydelse alls. (Nej, vad ni än säger så gasar man sig inte igenom och en väjningssituation...)
Det är här det skiljer sej. Beroende på vad för 4wd system du har. Det skiljer ENORMT hur bilen beter sej i halt väglag. En del är bäst att bromsa, andra bäst att gasa vid en undanmanöver.
Men tyvärr är utfallet ungefär detsamma för alla, dvs.. föraren gör i princip ingenting av allt som är möjligt att göra.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]