Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Funderar på att byta in min XC70 mot en småbil. I detta fallet blir alltså den "nya" bilen billigare än värdet på inbytesbilen? Men jag har lån som skall betalas av på inbytesbilen så jag räknar med att det som blöir över räcker till kontantinsatsen på den nya bilen.

Får man räkna med lägre pris för sin inbytesbil i detta fallet? Eller spelar det ingen större roll?
Intressant fråga. Det bästa är nog att kolla lite på bilpriser.se för att få ett litet riktmärke på vad inbytesvärdet på din nuvarande bil hamnar på, sen kan man ge sig ut och diskutera med olika handlare. Byter du in hos Volvo så ger de ofta lite mer för just en Volvo. Hos andra märkeshandlare får man räkna med lägre inbytespris... de ska ju trots allt sälja den och måste då konkurrera med Volvohandlare, för vill man ha en Volvo vänder man ju sig oftast till Volvohandlare om det inte är ett mycket bra pris någon annan stans...

Annars tror jag inte det borde spela större roll. Klart de alltid vill sälja en så dyr bil som möjligt, men de har ju sina marginaler på varje bil de säljer...
Oavsett om du byter upp eller ner dig, så skall du ALLTID deala om inbytespriset!!! :D De priser handlarna går efter är från deras "Heliga bok" Dessa priser är så klart förhandlingsbara! Jag åkte till vår Merca-Handlare med den XC90 vi hade. Han sa 165000kr i inbyte OM jag köper den Touareg jag tittade på. Sedan lallade jag in på Volvo, 150000 sa han. Då förklarade jag att Merca ville ge 165000kr för bilen. Veckan efter hämtade jag den XC70 jag ville ha hos Volvo :lol: Nu ser marknaden lite annorlunda i Stockholm mot Gotland. Här finns inte så många XC-bilar till salu.
Lycka till!
Om du "hittar" din småbil i bilhallen hos Volvo får du nog hyfsat betalt får din Volvo. De vill nog hellre ha den i bilhallen än en avvikande mindre bil.
Jag tror att det beror väldigt mycket på situationen hos handlaren. I princip alla handlare har separerat inbyte från försäljning. Det gör att i teorin ska det gå bra. Sedan kommer praktiken...

Har de ont om nyare begagnat, och en småbil som de vill bli av -- då kan du får bra betalt för din bil.

Har de redan en hel del liknande begagnat så är det fullt möjligt att de inte vill öka på lagervärdet mer -- då kan du få ett väldigt dåligt bud.

Enklast är att prova och se. Du måste inte sälja din bil för ett "skambud".
Till största delen beror det nog på skicket på inbytesbilen.
En långmilare som har några år på nacken som du vill byta mot en billigare bil kan nog bli svårt. Alternativt ger de så dåligt betalt att de vill att du säljer din gamla bil privat.
Skumt fel b230ft

Janågot är ju galet efter packningsbyte[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]