Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag är lite i samma funderingar då jag hoppas kunna byta bil och få mig en classic i höst..
Skillnaden för mig om jag räknar på en T4 blir inte 42k i slutänden. Om den drar 2dl mer blir det ca 2,7kr/mil extra med dagens bensinpris. Det är 24300kr på tre år (Troligen mer med höjda soppapriser) och 9000mil vilket är ungefär min körsträcka.

Sen har det tidigare varit lägre serviceintervall på bensinarna... 2000 mil. Och är det så "förlorar" jag några tusen till per år där samt "strulet" med att lämna in och hämta bilen på verkstan.
Skatten på D4 lär inte bli så hög med tanke på förbrukningen.. kan kanske vara några hundringar mer än T4?

Jag vill också verkligen ha värmare och tidur/VOC.. tidigare har det inte ingått i T4 när jag räknat... men nu till classic verkar det som att det ingår, så det är det enda som nu gör min kalkyl något övervägande åt T4. :)
Jag har tidigare sneglat på T4F också då vår V60 med T4F är väldigt trevlig att köra, men nu verkar det inte gå att välja någon med etanol...

Äh.. slå på stort istället och köp V60 med Twin Engine-varianten. ;)
av perhall
T4 såväl gamla som nya har 3000 mil/1 år.
Är det bara jag som tycker att värmare är onödigt? Inte många som beställer på märken där det ej är standard.
Har haft det på flera bilar men bara använt några gånger per år...
PH
av Nicco
Perra83 skrev:
Ja några gram mindre måste dom klara i år.
Är det verkligen så?

Denna formel har väl varit gällande sedan ett par år tillbaka:
95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Min bil är miljöklassad med aut och 18''-hjul (109 g/km CO2 och 1701 kg tjänstevikt), men MY16 (S60 D4 aut) har 113 g/km i utsläpp utan däckbegränsning och är därmed inte miljöklassad. Bägge är Euro 6. Märkligt tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Den uträkningen med tjänstevikt och utsläpp är Trafikverkets siffror för vad som klassas som miljöbil, den räknar man ut så. Men Euro6 är ju något annat, och av vad jag förstår måste alla nyregistrerade dieselbilar vara Euro6 från 1:a september 2015. Någon som vet mer om det och vad som händer med icke euro6-dieslar efter det?

"Euro 6-normen

För alla fordon med dieselmotorer gäller att utsläppen av kväveoxider måste minskas kraftigt när Euro 6-normen träder i kraft. T.ex. så sätts gränsen för utsläpp från fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1/klass I (varutransporter) till 80 mg/km (en ytterligare sänkning med drygt 50 % jämfört med Euro 5-normen). Gränsvärdet för summan av utsläpp av totalkolväten och kväveoxider från dieselfordon sänks också. För t.ex. fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1 klass I (varutransporter) sänks gränsen till 170 mg/km.

Tillämpning av normerna

Från det att Euro 5- och Euro 6-normerna träder i kraft skall medlemsstaterna vägra meddela typgodkännanden och förbjuda registrering, försäljning eller ibruktagande av nya fordon som inte uppfyller utsläppsgränserna. En övergångsperiod på ett år gäller för fordon avsedda för varutransporter (kategori N1, klasserna II och III samt kategori N2) och fordon som konstruerats för att uppfylla särskilda samhälleliga behov. Följande tidtabell gäller för förordningen:

euro 5-normen tillämpas från den 1 september 2009 i fråga om typgodkännanden och kommer att tillämpas från den 1 januari 2011 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper;
euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper.
För att bidra till att gränsvärdena uppfylls tidigare än bestämt får en medlemsstat införa skattelättnader under förutsättning att de

gäller alla nya fordon som säljs på medlemsstatens marknad och som uppfyller gränsvärdena i denna förordning innan de börjar gälla;
upphör när gränsvärdena börjar gälla;
för alla typer av motorfordon inte överskrider summan av kostnaden för den utrustning som installeras för att uppfylla gränsvärdena och kostnaden för installationen av utrustningen."

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 186_sv.htm
av Linqid
Brukar det inte vara så att alla motorer har en tendens till att öka något i förbrukning i samband med att man inför en ny Euro-klassning? Det "kostar" så att säga lite att få till bättre utsläppsvärden. Kanske därav att man från detta modellåret behöver 16" för att klara av miljöbilsklassningen.

Edit: D4 var kanske Euro6 redan sen innan och då faller ju det resonemanget..
av perhall
Linqid, du måste byta din T4. Börjar bli gammal. Är 2015 nu!!!
av Linqid
perhall skrev:Linqid, du måste byta din T4. Börjar bli gammal. Är 2015 nu!!!
Haha ja, den har nästan rullat 800 mil så det börjar bli dags. Måste ju ha den nya motorn, men frågan är om det inte får bli en T5 av något slag nästa gång. Tre st V70 II känns som att det räcker.. :wink: Eller en 4-serie GC, makalöst snygg bil!

Ursäkta OT.
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
av Nicco
Linqid skrev:Brukar det inte vara så att alla motorer har en tendens till att öka något i förbrukning i samband med att man inför en ny Euro-klassning? Det "kostar" så att säga lite att få till bättre utsläppsvärden. Kanske därav att man från detta modellåret behöver 16" för att klara av miljöbilsklassningen.

Edit: D4 var kanske Euro6 redan sen innan och då faller ju det resonemanget..

Ja det stämmer att man får offra lite bränsleförbrukning (plus ev ökad HC, grenrörstemperatur osv) om man väljer att gå senare med insprutningstimingen för att sänka NOx. Det finns mycket annat att peta på också beroende på var man har utrymme för förändring, så det är många parametrar som spelar in för att balansera olika utsläpp. Men det kommer ständigt vara en trade off mellan förbrukning, utsläpp och utökning av komplicerade efterbehandlingssystem (typ SCR-kat).

Precis som du säger var D4 VEA Euro6-klassad redan vid release, så jag har svårt att se varför läget har förändrats just nu.
av perhall
Det som kan och borde komma är stor tum-smala däck. Fler och fler konkurrenter har det. En 3-serie med 18" är 225 breda. Tror Lexus LX har 19" med 235. Tidiga ML hade 275 på 16"... för det är ju inte tum som drar utan bredd... lite konstigt just därför att Volvo valt att plocka på 245-45-17 i olika sports edition... samma förbrukning som 245-40-18...
PH
av berrabus
joel80 skrev:Däremot har det märkbar betydelse med mindre däck/fälgar. Jag märker skillnad med mina 16" vinterdäck kontra 17" sommardäcken.
Hur vet du att det är just skillnaden 16" vers 17" som spelar roll i ditt fall?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]