Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vi har alla (så gott som alla) gjort missar i bilaffärer... man lär sig, och här försöker vi lära varandra också. :)

Var det privatperson du köpte av eller var det firman?
av khalil
nä det var privatperson som sa att han köpt den för 3månader sen av södertälje bilhall. han skulle renovera badrummet och behövde pengar till det.. på köpekontraktet står det dock att bilen blev såld den 3mars..

han var ju också lite varnings signal på varnings signal, men jag hade åkt långt och bilen såg bra ut och kändes bra då jag testkörde.. som tur låter motorn och växellådan bra.
Ser remmen hyfsat fräsch ut hade jag nog chansat på att lita på att det var gjort. Vad gäller gnissel när du svänger kan det vara lite olika tyvärr. Hjullager, eller något av det de gissade på ovan är vanliga grejer. På besiktningen borde de kunna hitta en sån grej om de är noggranna. Det är inga jättedyra grejer att fixa på verkstad heller som tur är.
av khalil
jag sa åt killen jag köpte bilen av att jag ville lämna tebax den idag. men han svarade nej.
jag tror att han visste att han blivit lurad och passat på att sälja bilen och lura någon annan..

vad kan man göra i min sits? köplagen? för han har ju ljugit en massa om bilen. och vi har skrivit ett kvitto att den blivit såld i befintligt skick. vad händer om jag polisanmäler honom och södertälje bilhall?

jag har ju lagt en massa pengar på den här bilen och köpte den just för att det är en pålitlig volvo som kommer att hålla...
hade inte riktigt tänkt börja laga den direkt jag köpt den...
Men han köpte privat som han tidigare skrivit. Då har man inte så mycket rättigheter vad häller köpte... :( Kan man däremot bevisa att den som sålt uppenbaret ljugit kan man kanske komma nån vart..
Användarvisningsbild
av SvenB
khalil skrev:
vad kan man göra i min sits? köplagen? för han har ju ljugit en massa om bilen. och vi har skrivit ett kvitto att den blivit såld i befintligt skick. vad händer om jag polisanmäler honom och södertälje bilhall?
För vad skulle du kunna anmäla Södertälje Bilhall, ni har väl inga affärsrelationer i detta? Din motpart är väl en privatperson, om jag uppfattar det rätt. Det är den du får prata med, så får den ta matchen med bilhallen. Men vad har den du köpte bilen ljugit om? Det är kanske där du har en "öppning". Serviceboken ser jag inget konstigt med. Den verkar dock vara "hemmaservad" senaste gången med olja och filter.
Användarvisningsbild
av Nexus
Förstår fortfarande inte varför folk köper bilar utan kolla upp full historik. För mig så ringer varningsklockorna direkt då någon säljer vidare en bil efter någon/några månader. Hellre kasta bort 1000 i bensinpengar än köpa en tvivelaktig bil.

Jag letar just nu bil i 10000 klassen till en vän och den marknaden är överfull av skojare :-(O)
Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Aha, det finns ju faktiskt hårdmetallborr av[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]