- ons 15 apr 2009, 09:19
#279473
Har fått lite problem med min V40 2.0T -99:
Det hela började för ett par dagar sedan då bilen kändes lite svår att starta. Den startade på första försöket fast det kändes lite "tungt". När bilen startat började bilen under körning ibland att varva upp till 2200 varv av sig själv, men återgick till det normala nästan direkt. Detta upprepade sig lite då och då.
En dag senare så tändes lampan "fel i motorns elektriska system" . När jag ca 6 timmar senare åter provade bilen så hade "lampan" slocknat. Övriga problem med varvning upp till 2200 varv var dock kvar. Lampan "fel i motorns elektriska system" tändes åter och har varit tänd sedan dess.
När jag åter några timmar senare skulle prova bilen så var den extremt svårstartad . Försökte i flera minuter innan den äntligen startade. Åkte ca 1 km för att testa och det började ryka avgaser och det luktade riktigt illa. Dessutom stod temp-mätaren på max och fläkten gick kontinuerligt , även efter att motorn stängts av. Kollade kylvätskenivån och burken var så gott som tom. Fyllde på 0,5-1 liter vatten. Nivån i burken minskade inte när jag startade bilen, så det bör finns vatten i kylaren.
Var nyss ute och provade bilen, som just nu har följande symptom:
* Svårstartad (startar dock till slut)
* Svajjig tomgång (pendlar mellan 800-2200 varv)
* luktar extremt illa och massor av avgasrök
* temperaturmätaren max direkt trots att motorn varit avstängd under natten (men även den verkar pendla lite upp och ner)
* Fläkten går efter att motorn stängts av (troligen på grund av att den indikerar hög temp)
* Lampan "fel i motorns elektriska system" lyser kontinuerligt
Efter att ha läst lite här på detta suveräna forum har jag konstaterat att det kan bero på tempgivare, termostat eller luftmassemätare. Vet dock inte riktigt vad jag ska börja med. Vad låter mest troligt?
Har provat att starta med kontakten till luftmassemätaren urdragen, men det blir samma symptom.
Tack på förhand!
Det hela började för ett par dagar sedan då bilen kändes lite svår att starta. Den startade på första försöket fast det kändes lite "tungt". När bilen startat började bilen under körning ibland att varva upp till 2200 varv av sig själv, men återgick till det normala nästan direkt. Detta upprepade sig lite då och då.
En dag senare så tändes lampan "fel i motorns elektriska system" . När jag ca 6 timmar senare åter provade bilen så hade "lampan" slocknat. Övriga problem med varvning upp till 2200 varv var dock kvar. Lampan "fel i motorns elektriska system" tändes åter och har varit tänd sedan dess.
När jag åter några timmar senare skulle prova bilen så var den extremt svårstartad . Försökte i flera minuter innan den äntligen startade. Åkte ca 1 km för att testa och det började ryka avgaser och det luktade riktigt illa. Dessutom stod temp-mätaren på max och fläkten gick kontinuerligt , även efter att motorn stängts av. Kollade kylvätskenivån och burken var så gott som tom. Fyllde på 0,5-1 liter vatten. Nivån i burken minskade inte när jag startade bilen, så det bör finns vatten i kylaren.
Var nyss ute och provade bilen, som just nu har följande symptom:
* Svårstartad (startar dock till slut)
* Svajjig tomgång (pendlar mellan 800-2200 varv)
* luktar extremt illa och massor av avgasrök
* temperaturmätaren max direkt trots att motorn varit avstängd under natten (men även den verkar pendla lite upp och ner)
* Fläkten går efter att motorn stängts av (troligen på grund av att den indikerar hög temp)
* Lampan "fel i motorns elektriska system" lyser kontinuerligt
Efter att ha läst lite här på detta suveräna forum har jag konstaterat att det kan bero på tempgivare, termostat eller luftmassemätare. Vet dock inte riktigt vad jag ska börja med. Vad låter mest troligt?
Har provat att starta med kontakten till luftmassemätaren urdragen, men det blir samma symptom.
Tack på förhand!