Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Vilken motor skulle ni välja,nya T4 hur står den sig mot dieslarna,kör inte så många mil om året så någon deciliter i förbrukning spelar ingen större roll.
Skulle helst välja D4 Aut.,men det är stor prisskillnad mot T4 aut(6vx).
Användarvisningsbild
av joel80
Tror det endast är vad du får ha för däck på! Du kan alltså köpa bilarna med eco-spec.. då kommer man ner i deklarerad förbrukning så att man når en miljöklass till om jag förstått rätt. Men till nackdel är då bilen inte godkänd med större fälgar än 16"..

Edit
Om jag i nya bygg din volvo väljer en V70 med D3-motor och automatlåda kan jag i "utrustningsnivå" välja "miljöklassad" på t.ex momentum eller summum.
Står så här på info: "Miljöklassning medför begränsning av däckbrädd och tillgängliga tillvalsfälgar"

Min gissning är alltså att det är det som menas.. men att det ändå är samma motor. (Dock måste dom klassa den två gånger så dom får "rätt" siffror beroende på hur bilen är specad.
Anledningen är isåfall att få ner förbrukningen med automatlådan så den klarar Euro 6.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
Motororena är lika, men är det inte däckbreddsbegränsning på D4e-bilen?
av Nordan
Komma ner i deklarerad förbrukning kan man glömma, dock så är D4e och D3e något snålare pga 16" hjul så att den klarar gränsen för miljöbil. Båda är Euro 6.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Men på Tidigare modellår var den miljöklassad även med 17" har det blivit lite hårdare regler?
Användarvisningsbild
av Perra83
simonhalmstad skrev:Men på Tidigare modellår var den miljöklassad även med 17" har det blivit lite hårdare regler?
Ja några gram mindre måste dom klara i år.
Användarvisningsbild
av joel80
Klart att man kommer ner i förbrukningen lite.. Men inte i närheten av deklarerad. Däremot har det märkbar betydelse med mindre däck/fälgar. Jag märker skillnad med mina 16" vinterdäck kontra 17" sommardäcken.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
olofgeo skrev:Vilken motor skulle ni välja,nya T4 hur står den sig mot dieslarna,kör inte så många mil om året så någon deciliter i förbrukning spelar ingen större roll.
Skulle helst välja D4 Aut.,men det är stor prisskillnad mot T4 aut(6vx).
Jag tycker att V70 T4 Classic 190hk är mest attraktiv av de olika varianterna. Den har ju numera också bränsledriven värmare med tidur precis som dieslarna. Tycker inte det känns värt att betala 42 000kr mer för en dieselmotor som D4 kostar. T4 automat kostar i fordonsskatt 1086kr om året och T4 drar säkert inte mer än 1,5-2 dl mer än D4.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]