Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sceptic skrev:Vår 2.5FT R-Design-11 har bara gått knappt 6000 mil men nog sjutton spårar den rätt ordentligt med sommardäcken på (245/40 18 Pirelli P Zero Rosso fram, P Zero bak) när det finns spår i vägbanan. Med ContiIce (205/60 16) finns ingen som helst spårningskänslighet nu på vintern. Ska byta framdäcken när jag lägger om nu och då blir det ContiSport. Om bärarmsbussningarna på din bil är slut har jag inte en aning om men däckdimensionen påverkar definitivt.
Nu har jag lagt om till sommardäck och de P Zero som låg bak har nu hamnat fram och ett par nya ContiSport bak. Måste säga att den inte alls spårar som jag kom ihåg från förra säsongen, märks knappt skillnad mot de smalare vinterdäcken.

Kollar besiktningen de här bärarmsbussningarna? Tänkte man kunde få det kollat nu när jag ska besiktiga innan Maxitrygg går ut.
S6024t skrev:ser inte helt friskt ut,men kör med bilen tills du får dom "bytade" vad det nu är,eller tills du får dom BYTTA..förstår inte varför så många skriver "bytade"

Det är väl så man säger i Skåne.
S6024t skrev:ser inte helt friskt ut,men kör med bilen tills du får dom "bytade" vad det nu är,eller tills du får dom BYTTA..förstår inte varför så många skriver "bytade"
Tack för svaret.

OT:
Dock förstår jag inte varför en del människor tvunget skall märka ord...

"BYTADE" är ett djupt rotat dialektalt ord i Skåne. Därav att en del använder detta ord.
Det följer även en regelbunden böjningsregel, Bytar - bytade - bytat. Byter - bytte - bytt
Likväl som att man i vissa dialekter använder sig av "BÖT"

Synonymer till ordet "BYTTA":
kärl, skål, behållare, potta, bunke, stäva, tina, balja, pyts, kagge, laggkärl, fjärding, drittel

Synonymer till ordet "BYTA"
byta ut · förändra · omväxla · skifta · utbyta · utväxla · växla · ändra

Nu får det vara slut på OT.
För tråden handlade ju om bilen, och inte någon lektion i svenska språket.

Ska man vara extremt noggrann, så finns där ju VISSA människor som glömmer MELLANRUM efter både punkt och kommatecken.
Likaså STOR bokstav i början av en mening.

Men vem f*n är så noggrann så att man lägger märke till det?
Sceptic skrev:
Sceptic skrev:Vår 2.5FT R-Design-11 har bara gått knappt 6000 mil men nog sjutton spårar den rätt ordentligt med sommardäcken på (245/40 18 Pirelli P Zero Rosso fram, P Zero bak) när det finns spår i vägbanan. Med ContiIce (205/60 16) finns ingen som helst spårningskänslighet nu på vintern. Ska byta framdäcken när jag lägger om nu och då blir det ContiSport. Om bärarmsbussningarna på din bil är slut har jag inte en aning om men däckdimensionen påverkar definitivt.
Nu har jag lagt om till sommardäck och de P Zero som låg bak har nu hamnat fram och ett par nya ContiSport bak. Måste säga att den inte alls spårar som jag kom ihåg från förra säsongen, märks knappt skillnad mot de smalare vinterdäcken.

Kollar besiktningen de här bärarmsbussningarna? Tänkte man kunde få det kollat nu när jag ska besiktiga innan Maxitrygg går ut.

Det är väl så man säger i Skåne.
Besiktningen kontrollerar ej dessa bussningar.
Besiktigade bilen för ca 1 månad sen, och han kollade inte på dom.

Jag tycker att det är synd att "BYTA" (hoppas att det var rätt ord) ut däcken, då där är minst 6mm mönster kvar.
Har även 1 månads garanti kvar på bilen, så jag får försöka att få tag på säljaren nu kommande vecka.
Stefan_KG skrev:
Besiktningen kontrollerar ej dessa bussningar.
Besiktigade bilen för ca 1 månad sen, och han kollade inte på dom.

Jag tycker att det är synd att "BYTA" (hoppas att det var rätt ord) ut däcken, då där är minst 6mm mönster kvar.
Har även 1 månads garanti kvar på bilen, så jag får försöka att få tag på säljaren nu kommande vecka.
Synd, hade varit bra att få dem kollade nu innan garantin går ut.

Jag skulle inte byta ut så fräscha däck, de är ju inte gratis.
Sceptic skrev:Synd, hade varit bra att få dem kollade nu innan garantin går ut.

Man kan ju alltid be besiktningsmannen/kvinnan om dom kan kolla dessa bussningar. När dom ändå kollar på resterande delar av upphängningen.
Alternativt så kan du kanske kolla dom själv, när bilen ändå är upphissad.

Detta missade jag när jag besiktigade, då jag inte visste att dessa bussningar var ett sådant "sorgebarn".
Men det har jag lärt mig nu.
Stefan_KG skrev:
Sceptic skrev:Synd, hade varit bra att få dem kollade nu innan garantin går ut.

Man kan ju alltid be besiktningsmannen/kvinnan om dom kan kolla dessa bussningar. När dom ändå kollar på resterande delar av upphängningen.
Alternativt så kan du kanske kolla dom själv, när bilen ändå är upphissad.

Detta missade jag när jag besiktigade, då jag inte visste att dessa bussningar var ett sådant "sorgebarn".
Men det har jag lärt mig nu.
AndS skrev:Det är bara att be besiktningen kolla dem och ge ett omdöme om du önskar det.
Tackar, ska höra med besiktningspersonalen om fredag.
[quote="Stefan_KG

Skulle hissa upp bilen på 2 pelar liften.
Men det sk*t sig!
Hittade inga bra lyftpunkter.
Pratade med Volvo ang detta, enligt dom så var man tvungen att ha några speciella "kuddar" till underredet för att kunna lyfta dessa bilar. *suck*
[/quote]
Hej, jag har 2-pelare ,varje pelare med 2 armar, och lyfter i de ordinarie domkraftsfästena. Inga bekymmer
Det finns även punkter innanför, fast de bakre är täckta med plast (iaf xc70). Lycka till
svedan skrev:[quote="Stefan_KG

Skulle hissa upp bilen på 2 pelar liften.
Men det sk*t sig!
Hittade inga bra lyftpunkter.
Pratade med Volvo ang detta, enligt dom så var man tvungen att ha några speciella "kuddar" till underredet för att kunna lyfta dessa bilar. *suck*
Hej, jag har 2-pelare ,varje pelare med 2 armar, och lyfter i de ordinarie domkraftsfästena. Inga bekymmer
Det finns även punkter innanför, fast de bakre är täckta med plast (iaf xc70). Lycka till[/quote]

Jo tanken var att lyfta den i domkraftsfästena.
Men på min V70 som är en R-Design fick inte plattorna på liften plats vid fästena, utan jag hade mosat sidokjolarna.
Och det ville jag inte.

Finns säkert nått knep för detta, men jag fick löst det med pallbockar och en garagedomkraft.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]