Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
whennebab skrev:Var lite otydlig i trådstarten. Bilen går på ca 4500/mån (osäker på exakt pris) och chefen kommer ge mig det som "löneförhöjning" och dra ytterligare ca 1200-1500kr på lönen

Utövert det får du då räkna med förmånsvärdet.
Du får alltså kanske 1500kr mindre i lön per månad, minus förmånsvärde på kanske 3800-4000kr/månaden (Vilket blir typ 1200kr om du har vanlig skatt)

Lägg sen till den minskning av pensionsgrundande inkomst du får... Det ser inte ut som något kanonerbjudande.

Kan du förhandla till dig en löneförhöjning på nån tusenlapp eller två istället för bilen skulle jag nog ta det istället och köpa privat. :)
av Malmstroem
Kan du få de dryga 3000 som riktig löneförhöjning om du inte tar bilen?

Funderar du på att köpa en ny bil blir en personalbil oftast billigare. Om du annars nöjer dig med bättre begagnad brukar det bli billigare.

Så frågan är hur pass sugen du är på en ny bil?
Användarvisningsbild
av joel80
Malmstroem; den "regeln" brukar nog bara gälla om man inte får avdrag på lönen med någon summa.. i det här fallet kommer han ju få nedsatt lön och ev utebliven lönehöjning.. I det fallet är jag tveksam om det verkligen blir billigare.
av Malmstroem
Joel: Ta och räkna på det om du inte tror mig. Behöver du bara betala förmånsvärdet på bilen är det rätt självklart att den blir billigare än att köpa den själv.

Även med en för företaget kostnadsneutral personalbil så blir det billigare än att köpa nytt för den enskilde i de flesta fall. Det som gör det billigare är att arbetsgivaren inte betalar skatt och sociala avgifter på löneavdraget. Halva leasingkostnaden är också avdragsgill. Den minskade skatteinbetalningen är i princip alltid högre än skatten på förmånsvärdet som är det som tillkommer.

Om du kör extremt lite och/eller köper en bil som är betydligt dyrare än de 7,5 basbelopp som är "billiga" för en förmånsbil så kan det bli billigare att äga bilen själv. Standardutfallet för en vanligt bil -- typ vanlig V70 med 1500-2000 mil om året så är det med stor sannolikhet billigare att ta bilen som personalbil än att köpa samma bil privat.

Det är dock som tidigare nämnts vanligtvis billigare att köpa en bättre begagnad bil privat än att ta en personalbil. Det är lönsammare om du betalar statlig skatt, men det brukar även vara lönsamt för de som tjänar under brytpunkten för statlig skatt.
Användarvisningsbild
av joel80
När man räknar med både minskad SGI, minskad pension, minskad lön och att man efter leasingperioden inte äger "sin bil" så är jag tveksam. De flesta får ju köpa ut den om man vill, men då till marknadsvärde och har man/företaget betalat mer så att restvärdet är lägre har det ingen betydelse.

Jag håller med om att utan löneavdrag så blir det så gott som alltid billigare, men hör handlar det ju om både löneavdrag, ev utebliven löneförhöjning samt förmånsvärde.
Det tåls absolut att räkna på, men eftersom jag inte vet exakta siffrorna blir det rätt meningslöst och TS måste nog räkna själv. Bara inte glömma vissa faktorer.

Även komma överens med företaget sitt hur det blir vid tillbehör/verkstadsbesök och däckbyten och sånt. Normalt betalar ju företaget det men vet inte hur det är här eftersom han ju måste göra löneavdrag... Ska han betala det med sin lön eller står firman för det?
av Malmstroem
Tjänar du mer än 28000 så har du redan nått max sjukersättning och allmän pensionsinbetalning -- så då spelar SGI ingen roll. Om du inte tänker vara föräldraledig, då gränsen är 10 basbelopp (37000 i månaden).

Du får inte lägre lön -- den används till att betala för din bil. Har du ingen bil så för du den utbetald igen (och skattad för...).

När det gäller månadskostnad spelar ägandeskap ingen större roll. Bilen minskar i värde oavsett om du äger den eller leasar den.

Personalbil har nackdelar. Främst att du blir mer uppbunden mot din arbetsgivare, och kan få en del överraskningar för restvärdet (baserat på skick och övermil). Framtida förändringar av hur förmånsvärde beräknas kan också ställa till det. Men om du funderar på att köpa en ny bil, så blir det som sagt var oftast billigare att ta ut bilen som personalbil än att köpa själv. Skatteeffekten medför det. Du har själv bilen på företaget. Det gör en stor skillnad att kunna betala för den med oskattade pengar.

Om det hade varit dyrare med personalbil än egen bil hade nog inte så många företag erbjudit det...

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]