Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#957635
Happ, Vad roligt, var ute och skulle mäta samt byta ena lampan till skyltbelysningen. Tändningen på givetvis, helt plötsligt dör stereon och instrumenthusbelysningen :shock: Stereon var extremt låg volym, slutsteget var inte ikopplat, och detta hände inom 5min, med andra ord mer eller mindre omöjligt att batteriet bara tog slut...

Första tanken var ju givetvis att en säkring hade gått, men nope, inte det inte... Satt bilen på ladd och prova igen, nope, ingen skillnad. Mätte batteriet, 11.3V med tändningen avstängd och laddare ikopplad.... Slår på tändingen, spänningen över batteriet sjunker till otroliga 6.4V... inte konstigt att stereo och belysning inte ville vara med längre :roll:

Så, det verkar som att mitt batteri har kastat in handduken nu... Ska låta den stå på ladd någon timme och se om den öht. tar emot ladd.
Det var det draget det :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
#957655
Original så dras kabeln på höger sida. Kabelsatsen är tillräckligt lång så den räcker. Inte i höger baljan utan det finns en ledig plugg höger om reservhjulsbajan där man kan gå in.
Så är det på V70 som jag tror tråden handlar om ;-//

Bild på glödtrådsvakten.
Bild

( Finns/Fanns även fläktar till v70 sätta i baljorna istället för vanliga gallret)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#957673
Nexus skrev:Original så dras kabeln på höger sida. Kabelsatsen är tillräckligt lång så den räcker. Inte i höger baljan utan det finns en ledig plugg höger om reservhjulsbajan där man kan gå in.
Så är det på V70 som jag tror tråden handlar om ;-//

Bild på glödtrådsvakten.
Bild

( Finns/Fanns även fläktar till v70 sätta i baljorna istället för vanliga gallret)
Jag skrev höger "reservhjulsbalja", dvs utrymmet under den högra luckan i skuffen. Tror du missuppfattade mig där ;)
Släpvagnskopplingen går inte via glödtrådsvakten på 850 och så mycket skiljer det inte på det elektriska mot de tidiga V70.
På den V70 -98 jag hade en kort tid hade släpvagnskablaget som på 850 så när som på att det satt ett relä för matning av 54G, tror att kontakten du visar på bilden är till just detta relä.
av alfabet
#957951
Hilmer skrev:Original kopplar du in det på baklamporna, där finns färdiga stift avsedda för detta.
En begagnad kabelsats kan inte betinga nåt större värde, då har du ju nåt att koppla efter även om du väljer att dra nytt.
380:- brukade det kosta förr i alla fall, kanske har höjts. Tidigare så var det bara att lägga till regbes på draget vid den vanliga kontrollbesiktningen, men det finns säkert mer tillförlitlig information på deras hemsidor, eller så får man helt enkelt ringa och fråga!

Edit: Gick in och kollade på besikta.se (då jag ändå skulle ha en tid till hustruns bil) man lägger bara till besiktning av draganordningen när man bokar kontrollbesiktning. Men jag hittade inget pris tyvärr!

Lagen är ändrad sedan 1 sep 2013. Man behöver inte registreringsbesikta bilen om man monterar eller demonterar en dragkrok på bilen.
Så det är bara att montera på bilen och köra :) skönt va?

Skickar med en länk så det inte blir några missförstånd.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/
av *pettson*
#958017
Först.. jag hatar att vara en partypooper..
Men... hur elen går, beror på vilken elsats helt enkelt.
Min till 855an kopplades med ett mellanstycke på glödtrådsvakten. Det blev helt enkelt parallellkopplat på ingående kablar till vakten. Sen hämtades h+v blinkers samt jord separat på respektive baklykta och jorden togs vid vänster baklykta. Ett kontaktstycke med ett relä kopplades också in för 12v i draget på vänster sida mellan hjulhus och baklykta. Utgången för elen dras längs med bakstammen och går ut igenom höger reservhjulsbalja, buntas sen tillbaka på dragbalken. Jag hade inga problem med kabellängder.Den satsen köptes för många år sedan på mekonomen som modellanpassad.
Har man canbus så köper man monteringssats antingen fullt modellanpassad eller en universal för just canbus.
Det finns ju långt billigare ställen än just mekonomen eller autoexperten osv, om man orkar ägna en stund.
Och grejorna finns i sverige redan i dom nätbutiker jag kikat i.

Sen besiktning.
Om bilen OCH draget är eu typade + att bilen inte får ha haft dragkrok monterad innan nya reglerna började gälla sept 2013, så slipper man provningen vid dit och bortmontering. Det står i regbeviset om bilen är eu typad, tillverkaren av draget ska ha information om kroken är klassad.

Min xc90 04 med fabriksdrag får jag alltså inte ta bort draget på utan att regga om. Den har ju krok innan reglerna trädde i kraft.
Min kompis xc90 04 utan dragkrok som han hämtade igår, får jag både montera och demontera draget på utan regbes.

Jag är inte 100 på årsmodeller, men räkna med att N serien 00- är någonstans i gränslandet. Men återigen, det står ju i era regbevis hur bilen är klassad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#958112
Tack för det svaret pettson, ska kika på regbeviset :) Hur är det om bilen har haft drag OCH tagit bort draget innan nya reglerna? Jag TROR inte min har haft drag någongång, men det är inget jag kan bekräfta.
Det står f.ö. på draget i fråga "DRAGANORDNINGENS KONSTRUKTION ÄR TESTAD ENLIGT NORM: ISO 3853:1994(E) DIREKTIV 94/20/EEG", betyder det att det är eu-typat?

Jag tror jag har fått kläm på hur jag ska koppla in elen på enklaste sätt iaf. Baserat på alla svar i tråden verkar det inte vara så supernoga VART elen kopplas in, så länge det är ordentligt gjort.

För dom intresserade tänkte jag köpa detta drag: http://www.skruvat.se/Dragkrok-P21234.aspx
Samt denna kabelsats: http://www.skruvat.se/Kontakt-med-kabel ... 41981.aspx
Dom röda strömtjuvarna åker givetvis i soporna direkt. Kommer bli kabelskor till blinkers och jord istället, sen blir det nog så att jag pillar ur stiften ur kontaktstycket till glödtrådsvakten och löder in kablarna parallelt.

Bra tips med reläet, det hade jag inte tänkt på. Jag har ju 2x10mm2 kablar dragna till slutsteget jag kan tjuva av, och sen bara sno styrsignalen ifrån bakljusen. Fast och andra sidan kanske det är dumt att använda dom kablarna, om man i framtiden vill plocka bort slutsteget... Nåja, det får jag fundera på.

Jag tyckte f.ö. inte du var någon 'partypooper' :) Är det något jag är dålig på så är det besiktning och regler utöver det vanliga :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]