Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Går och funderar på byte av bromsvätska. Hur ofta bör man byta den, när byter ni andra den ?

/M
av Droopy
Byter aldrig, körde som längst 9år på samma olja sedan såldes bilen, bra el anus....ingen aning.
av valln
Det går att mäta bromsvätskan.
Jag bytte efter 10 år och då var bromsvätskan på gränsen till byte. Volvoverkstaden föreslog aldrig byte under 9 år.
av mortimer
Hur mäter man den då ?

Förmodar det är innehållet av vatten i vätskan som man mäter
av r189
Finns testverktyg i olika prisklasser, bla biltema säljer.
Och ja man kollar hur mycket vatten det är i vätskan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15246/

Kan ju bara personligen säga att jag tycker man minst ska köra efter tillverkarens rekommendationer. Om man som jag nån gång vart nära och dö av att bromsarna inte tar pga dålig bromsvätska så kommer man aldrig slarva med den punkten igen.
Tar ju ingen tid att göra själv heller.
av Rådlös
Jag läser serviceschemat och det står där: "Rekommendera kund med normala körförhållanden ett byte vart annat år." Men det står ett tillägg också: "OBS! Vid alpkörning och vid körning i fuktigt klimat skall byte utföras varje år."
Jag har en V70 2.0F -08.
av mortimer
Okej, lite som jag trodde då att det bör göras vartannat år.
Då lägger jag till det när min sak på service.

Tackar för alla svaren
av valln
Som jag skrev tidigare, servade bilen på Volvo under 9 år och 15000 mil och fick inga förmaningar/erbjudanden att byta bromsvätska och tänkte inte heller själv på det...
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]