NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mats76
Hej!

Min sidoruta på vänster bakdörr ligger ej tätt mot listen. Dvs går ej hissa upp så att den ligger jämnt med listen i övre kant (glipar cirka en halv centimeter). Misstänker att själva rutan har halkat ner / lossnat. Någon som har varit med om liknande? Tips på var man kan få tag i beskrivning hur man plockar bort dörrsidan?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Google is your friend, hittar man inte det på svenska brukar jag försöka med engsleska.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923

EDIT: Volvo har egen instruktion om hur man får bort handtagen
http://accessories.volvocars.com/sv-se ---> Välj din bil ---> t.ex.. V50 2008 ---> Monteringsanvisningar ---> Sök på Dekorpanel Dörrar---> TADAA!!
av ptrj
Osäker på om rutan verkligen kan halka ner i sitt fäste, då den ligger mot botten i hållaren. Jag menar att om rutan verkligen släpper så hamnar den i botten på dörren.
Går det inte att kalibrera själv utan vida/dice genom att köra upp rutan och fortsätta hålla inne knappen för att rutan ska åka upp i ytterligare 10 sek eller så?

edit hittade kalibreringen från http://volvoforums.com/forum/volvo-xc90 ... lem-34652/
The sensor needs to be reset. You almost had it with the 5 second thing, but missed a step.
Find your manual and locate the fuse for the appropriate window. find a tool appropriate to pull the fuse. A small needle nose should do. A plastic tool is best. In the XC90 the fuse panel is on the driver side of the dash, and is fuse#5.
1. turn ignition to on. (Do not start motor)
2. Hold tool ready to pull fuse.
3. While running window down, pull fuse. Window will stop about 1/2 way.
4. Turn off ignition & replace fuse.
5. Turn on ignition & bring window the rest of the way down by holding swithch.
6. Bring window all the way up & continue to hold swith in up position for 5 seconds after window has closed all the way.

Your window should now be working properly.
Användarvisningsbild
av grillchips
Nu minns jag inte alls hur jag gjorde, men jag var med om något liknande för några år sen då jag under sommaren hade klämt fast en filt i rutan som solskydd för grabben. Efter detta var det en glipa och fönstret åkte alltså aldrig upp helt. Efter lite googlande så var problemet löst via en "nykalibrering" av rutan men jag behövde aldrig dra någon säkring, processen tog nog inte mer än 15sek men jag kan för allt i världen inte komma på hur jag gjorde.
av Mats76
Intressant information. Tanken slog mig också då detta inträffade då jag lämnande en glipa på rutan, och detta verkat hänt efter det. Jag har försökt hålla knappen / nyckeln intryckt länge men hjälper inte...

Grillchips, fundera lite mer hur du gjorde :D
av oladunk
Hadde samme problem med venstre siderute bak. Fant sikring for venstre bakdør under hanskerommet. Sikring nr 81 på min bil V50 -07 2,0d.
Tenningsnøkkel i stilling 1. Fikk hjelp til å trykke på vindusheisen ned og dro ut sikringen når ruten gikk ned. Satte tilbake sikringen og dro knappen opp og hold den inne i 5 sek etter at ruten hadde kommet helt opp denne gang. Hørte ett knepp og ruten var helt oppe!! Helt kanon!
av Mats76
oladunk skrev:Hadde samme problem med venstre siderute bak. Fant sikring for venstre bakdør under hanskerommet. Sikring nr 81 på min bil V50 -07 2,0d.
Tenningsnøkkel i stilling 1. Fikk hjelp til å trykke på vindusheisen ned og dro ut sikringen når ruten gikk ned. Satte tilbake sikringen og dro knappen opp og hold den inne i 5 sek etter at ruten hadde kommet helt opp denne gang. Hørte ett knepp og ruten var helt oppe!! Helt kanon!
Tack, låter precis som jag har samma fel... ska prova detta! :D :-)-)
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]