Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av whennebab
Kommer eventuellt kunna få en personalbil via jobbet. Fortfarande osäkert vad kostnaden blir men kommer troligtvist betala 1200-1500 i månaden som avdrag på lönen.

Eller

Funderar istället att köpa bilen privat.
Men då är det så att jag belånar huset istället och får ca en ökad kostnad med 500kr i månaden med dagens ränta (billigare försäkring inräknat)
+ en löneökning på 500-700 kr efter skatt
Men dock 250 000 mer i lån som är alltså inbakat i husets lån.

Vad hade ni valt?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Beror lite på hur avtalet ser ut som företaget har/skaffar. Menar att om de står för allt oavsett vad som händer kan man lika gärna låta de stå för fiolerna och man behöver inte bry sig om att lämna tillbaka en bucklig och nersmulad bil med revor i lite allt möjligt.

Men har de ett kasst avtal är det kanske lika bra att skaffa bilen själv.
av Droopy
whennebab skrev:Kommer eventuellt kunna få en personalbil via jobbet. Fortfarande osäkert vad kostnaden blir men kommer troligtvist betala 1200-1500 i månaden som avdrag på lönen.

Eller

Funderar istället att köpa bilen privat.
Men då är det så att jag belånar huset istället och får ca en ökad kostnad med 500kr i månaden med dagens ränta (billigare försäkring inräknat)
+ en löneökning på 500-700 kr efter skatt
Men dock 250 000 mer i lån som är alltså inbakat i husets lån.

Vad hade ni valt?
Du får ingen personalbil för 1200sek imånaden, 4-6k får du räkna med, du betalar ju värdeminskningen varje månad, på den biler du köper privat betalar du värdeminskningen den dagen du säljer bilen.

Det billigaste privatlesingavtal jag sett var på en A3a, det gick på 3200/mån ink försäkring och sevice, det var ett 3årigt avtal. Så för några 1200 i månaden får du ingen bil.

Personalbil är ingen kostnad för arbetsgivaren, det är du som betalar hela summan och inget annat.
av Lövet
Micce1980 skrev:Menar att om de står för allt oavsett vad som händer kan man lika gärna låta de stå för fiolerna och man behöver inte bry sig om att lämna tillbaka en bucklig och nersmulad bil med revor i lite allt möjligt.
På en personalbil betalar man varenda öre av värdeminskningen själv så det är ingen bra idé att inte ta hand om bilen.

Fördelen med personalbil är att man kan betala vissa kostnader med oskattade pengar. Jämfört med en helt ny bil är det oftast något billigare än att köpa motsvarande privat. Jämför man dock med en 1-2 år gammal privatbil är det nästan alltid dyrare.

Är 1500 din nettokostnad av bruttolöneavdraget eller vad menar du? Som ovan skrivits är summan alldeles för låg för att motsvarande företagets leasingkostnad. Dessutom tillkommer förmånsvärde också.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det ingen förmånsbeskattning när det är personalbil? Det tror jag det är... då blir det ju ytterligare någon tusenlapp eller två i skatt.
Sen sjunker din inkomst vilket påverkar din pension samt SGI.. så räkna på det lite extra.

Om du tar det på huslånet tycker jag du ändå ska "betala av" det genom att öka amorteringen. Vi gjorde delvis så när vi köpte vår V60. Den var inte ny, men då vi ändå höll på att baka ihop andra lån med banken och ta på huslånet så fick en del också gå till bilen, sen ökade vi amorteringen ca 1500kr så vi på den tid vi tänkt ha bilen "betalar av" den.
av Lövet
joel80 skrev:Är det ingen förmånsbeskattning när det är personalbil?
Jo om man betalar med bruttopengar. Betalar man med nettopengar skrivs förmånsvärdet ner motsvarande.
av whennebab
Var lite otydlig i trådstarten. Bilen går på ca 4500/mån (osäker på exakt pris) och chefen kommer ge mig det som "löneförhöjning" och dra ytterligare ca 1200-1500kr på lönen
av whennebab
joel80 skrev:Är det ingen förmånsbeskattning när det är personalbil? Det tror jag det är... då blir det ju ytterligare någon tusenlapp eller två i skatt.
Sen sjunker din inkomst vilket påverkar din pension samt SGI.. så räkna på det lite extra.

Om du tar det på huslånet tycker jag du ändå ska "betala av" det genom att öka amorteringen. Vi gjorde delvis så när vi köpte vår V60. Den var inte ny, men då vi ändå höll på att baka ihop andra lån med banken och ta på huslånet så fick en del också gå till bilen, sen ökade vi amorteringen ca 1500kr så vi på den tid vi tänkt ha bilen "betalar av" den.
Precis! Tänkte amortera extra om jag tar mera lån på huset.
Saken är den att de kommer ändra lån efter 1 augusti om amorteringskrav till 50%
Nu hoppas jag att ingen missförstår mig, självklart ska man amortera men hellre i egen takt liksom.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ahhaaa tänkte att det var tjänstebil där man betalar för att nyttja den privat. Personalbil hade jag aldrig hört talas om innan nu.
Användarvisningsbild
av P210
Har haft två personalbilar, tanken är ju att ditt företag ska gå +/- noll på att ge dig en bil istället för pengar som en del av lönen.
Fördelar, de drar av bruttopengar på din lön, vilka de inte behöver betala sociala avgifter för och de betalar bilhyran "momsfritt"
Och som sagt ovan - för denna "förmån" får du sedan betala ett förmånsvärde!

Min första personalbil plockade jag ut 2009, var sugen på en V50 redan då men Volvo var dyra som personalbilar
(dessutom fick man betala två ggr för extrautrustningen, (kinetic/momentum/summum hade egna högre förmånsvärden)
Priser ex (nettoavdrag) 2009:
Volvo C30 1,8 F Flexifuel Kinetic 3021kr/mån
V50 1,8 F Kinetic 3558kr/mån
Priser (nettoavdrag) 2012:
V60 D3 (163hk) Momentum 4260kr/mån
* Vid körsträcka överstigande 2 000 mil/år sker en övermilsdebitering om 7,50 kr/mil, vilket motsvarar 2,68 kr/mil vid 53% marginalskatt

Valet föll istället på en riktig uddabil, Peugeot 407 SW 2,0 Bioflex 140hk 3058kr/mån
Halvskinn, xenonljus, navi, premium- kommunikation- och businesspaket, glastak och allt vad det fanns... dessutom 20% rabatt på förmånsvärdet då det var hetaste "miljöbil" då! Fanns bara ett fast förmånsvärde på modellen, värderat på 199000kr fast min gick lös på 263000:-

Hade aldrig i min vildaste fantasi någonsin nuddat vid tanken på att köpa franskt privat, men då firman stod för allt tänkte jag varför inte?
Måste säga att jag blev positivt överraskad, komforten var ju toppen och allt "lullull" var ju kul, så när jag skulle byta efter tre år blev valet en
PEUGEOT 508 SW 2.0 HDi Allure Business (med vanlig växellåda, se upp för 1,6eHDi m. robotlådan) för 4599:-/mån men här kände jag att smärtgränsen var nådd, med bruttolöneavdraget och förmånsvärdesbeskattning och ändå få stå för bränslekostnaden försvann alltför många sköna tusenlappar ifrån lönelappen!

Men jag tröttnade på den anställning jag hade då och slutade efter 14 månader (man kunde då bryta kontraktet kostnadsfritt efter 12mån)

Så nu fick jag chansen att bli med den V50 som jag aldrig lyckades få in i offerterna, en MY10 V50 D5 Summum som någon annan leasingåkare lyckats kryssa upp i nästan nypris 400000kr, blev min för mindre än en tredjedel av den summan efter tre år och 10800mil!

Fördelar personalbil, fast kostnad, försäkring/skatt/sevice/en omgång däck är inbakat, man vet sina utgifter.
Inte mycket billigare/dyrare - beroende på vem som ger exemplet, något bilbolag visade på 15000kr/billigare per år att åka C30 personalbil än motsvarande bil köpt ny privat... kan nog bli lika mycket åt andra hållet
Tristare, svårt att kunna tona rutor/byta fälgar/eftermontera drag/extraljus om man gillar sådant.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]