Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
taxi skrev:Passa på att leta lite till, jag tycker att det låter märkligt att det inte skulle finnas ett kontaktstycke till detta? I 850:in fanns det, och dessutom även till elektrisk antenn, och det lär väl vara snäppet ovanligare än dragkrok.
Det sitter stift (hane) i lamphållarna som man kopplar in sig på, det har varit så på alla de sex 855or jag haft (93-97).
Originalkablaget består av två delar:
Del.1 kopplas in som jag beskrev ovan och går till höger balja.
Del.2 går från baljan till släpvagnskontakten.

Jag har dock aldrig haft en bil utan draganordning, möjligen sitter del.1 från fabrik!?
Sen kan det säkert finnas varianter på detta.
Användarvisningsbild
av Nexus
Model anpassad el kopplas med färdig kontakt stycke på glödtrådsvakten som sitter vid vänster balja under golvet i bagaget. Det ända man drar separat kablar till är hö resp vänster blinkers och en kabel som man jordar.
Lånar tråden lite. Nån som vet hur man skriver ut denna monteringsanvisning för dragkrok? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ok#p576998 http://www.scribd.com/doc/68811487/5929952-nov97
Jag testade att regga mig på sidan och testade även att logga in med Facebook men fick inte till det.... Om nån har denna i pdf och kan lägga upp på någon annan sida vore nice :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Var ut och kikade lite igår u bagaget mer noggrant. Jag hittade några lösa kontaktstycket, men inte en susning om vad dom går till(givetvis lämnade jag multimetern inne).
I höger balja hittade jag en vit kontakt med 3 kablar: gul, gul-brun och svart
Vid nedre högra bakljuset satt det en gul kontant med 2 kablar: Grön-röd, grön-gul
På inredningsplasten mellan övre- och undre bakljus(höger) satt en vit kontakt: rosa, rosa-vit.
Vid VÄNSTER nedre bakljus, samma som motsvarande höger, satt en vit kontakt: brun, grön-röd(grön-orange?)
Mellan vänstra övre och undre bakljus, på plasten, precis som på höger sida, satt en vit kontakt: brun, brun-vit.
Vänster balja var tom, förutom 'vakten.

Samtliga kontakten går in i den 'grova' stammen som även går till bakljusen, så kontakterna BÖR ju ha något med ljusen att göra.
Tänkte ut i garaget iväll igen MED multimeter(:P) och mäta vad tusan dom kontakerna är till, såvida ingen råkar veta på rak arm vad dom är till? ;)

Ah just det, det fanns lediga stift på bakljusen precis som Hilmer sa, så inkopplingen kommer ju inte vara så jäkla omständig. Jag kör på universal-sats, inte värt 400 spänn bara för att slippa lite extra kabeldragning. :-)-)

Nexus: du säger att orginal-satsen kopplas in i 'vakten. Ska då kablaget dras upp genom vänster balja, och inte höger som Hilmer sa?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Släpvagnskontakten kopplas inte via glödtrådsvakten på 850 i alla fall.
Kablaget kommer upp i höger balja.
Tänk på att det mesta är fördraget på dessa bilar, så alla de kontakter du hittar kan vara till allt möjligt, du har ju t o m batteriström i nån av tåtarna ;)

Edit: Trillade över denna, förvisso till 850 men det bör inte skilja så mycket :)
http://www.scribd.com/doc/68811487/5929952-nov97
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Edit: Trillade över denna, förvisso till 850 men det bör inte skilja så mycket :)
Den finns i tips&trix delen, och volvo854 länkade ju till den i inlägget över mitt :P

Jo jag vet att det mesta är fördraget. Men det finns ju inte så mycket mer utrustning där bak som jag inte redan har, förutom drag då. Vinge har jag ju ingen, men den kopplas ju in istället för bromsljuset i bakrutan. Antenn sitter ju i bakre rutorna, värme till bakrutan är ju inkopplad, torkare fungerar, alla bakljus är ikopplade som dom ska, el-låset till tanklocket är ikopplat, allt till tanken är ikopplat, lampan i bagaget fungerar...
Vad mer finns det :lol:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Edit: Trillade över denna, förvisso till 850 men det bör inte skilja så mycket :)
Den finns i tips&trix delen, och volvo854 länkade ju till den i inlägget över mitt :P

Jo jag vet att det mesta är fördraget. Men det finns ju inte så mycket mer utrustning där bak som jag inte redan har, förutom drag då. Vinge har jag ju ingen, men den kopplas ju in istället för bromsljuset i bakrutan. Antenn sitter ju i bakre rutorna, värme till bakrutan är ju inkopplad, torkare fungerar, alla bakljus är ikopplade som dom ska, el-låset till tanklocket är ikopplat, allt till tanken är ikopplat, lampan i bagaget fungerar...
Vad mer finns det :lol:
Jaha du! Det där missade jag totalt! Där trodde man sig vara duktig...

Det fanns ju i alla förr en hel del att montera extra på dom här bilarna, du har tändningsplus/batteriplus om man vill ha 12V uttag t ex. På 850 fanns det bl a ett kit med fläktar för att byta luft i kupén (vänster balja) t ex om man hade hunden sittande i bilen, så det fanns i alla fall förr en hel del att montera extra, hur mycket det skiljer mot V70in och vad som egentligen finns kvar av dessa kan jag dock inte svara på.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Jaha se där ja. 12V uttag hade jag för mig inte kom fören P2-modellerna. Jaja, ska mäta iaf, för att stilla min nyfikenhet om inte annat :)
Fläktarna hade jag heller ingen aning om.
Eftersom ström finns framdraget så kan man ju använda det till det man tycker är mest lämpligt, 12V uttag var mest ett förslag, vet inte om det fanns färdigt att köpa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]