Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pinguen
Gokväll..

Köpte min V70 för någon vecka sen å sen dess så har jag la tankat fullt 3-4ggr.
Fast det nästintill går i 70liter så går inte mätaren upp i topp.

Bild

Som jag har ritat där så går den bara till det näst sista sträcket.
Någon som har en bra ide vad det kan vara för fel??
Användarvisningsbild
av Pinguen
Ingen?? :/
av ThunderAce
Tankmätaren i instrumentpanelen visar vad tankarmaturen skickar för information, har inte hört tidigare att man har bytt bara tänmätaren.
Om inte hela DIMen håller på att paja men då borde det vara mer grejer som inte funkar. Jag skulle börja med tankarmaturen och se så den funkar
som det ska

Vet också att man kan utföra ett DIM test via VIDA för att se om alla mätare funkar som de ska och går till max. Kan börja med det kanske.
Har du nån i närheten så kan de göra ett test för lite kaffepengar bara
Användarvisningsbild
av Pinguen
Okej.. Så jag ska riva ur tankarmaturen å kolla den??
Vad ska man kolla efter?
Så allt är helt så klart men mer?? =)
Nja, känner nog ingen, har ändå planer på att ta bilen till Volvo å be dom lägga in farthållaren så kanske får det på köpet ;)
av ThunderAce
Man ska ju kunna mäta sig fram om armaturen är ok, problemet är att hemma har man oftast inte rätt mätutrustning.

Kan kika lite i VIDA om det finns vilka värden man ska kolla efter
Användarvisningsbild
av Pinguen
Går det inte att skaffa VIDA själv till att ha hemma på datorn??
Låter som det står möe roligt i den =)
Användarvisningsbild
av wissel
Pinguen skrev:Går det inte att skaffa VIDA själv till att ha hemma på datorn??
Låter som det står möe roligt i den =)
Du behöver en bärbar dator, köper på dig Vida o Dice och sedan kan du börja på "riktigt"
att lära dig massor av vad som kan göras direkt via din bärbara dator, du kan ändra en hel del
och du kan kolla en hel del värden i samtliga styrenheter. Du har en Verkstadshandbok med foton, hur man demonterar/monterar,
samtliga art. nr som finns osv. MASSOR av info finns helt plötsligt....
Jag anpassar min Volvo precis som jag vill ha den, typ hur varmt i "sätena" vid påslagen stjärtvärmare, ändra mina ljusinställningar
så när jag ställer ljusvredet på 0 så blir det 0. Inte ett ljus på utsidan.....fördelningen av luft i Aut.läge mellan golv o uppåt, hastighet på fläkten i Autoläget mm.....kalibrering av fläktmotorerna....mycket går att ändra utan att behöva köpa Mjukvara hos Volvo ÅF.
Användarvisningsbild
av Pinguen
okej.. hittade på ebay mellan 1000:- å 1500:- så det får bli en sådan sen när lönen trillar in igen =)
Men tänkte på en sak.
Jag vill koppla på farthållaren i min V70n med. går det att göra igenom Vida/Dice??
Användarvisningsbild
av wissel
Pinguen skrev:okej.. hittade på ebay mellan 1000:- å 1500:- så det får bli en sådan sen när lönen trillar in igen =)
Men tänkte på en sak.
Jag vill koppla på farthållaren i min V70n med. går det att göra igenom Vida/Dice??
Om du inte haft det tidigare så behövs det Mjukvara hos Volvo ÅF.
Har för mig det är dyyrt...men inte säker på priset !

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]