Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Undrar lite kring lack. Hur länge ca håller en lack på en ny bil sin lyster ca? När har ni andra börjat polera etc Dvs om man tvättar den borstfitt samt försiktiga handtvättar?

Vet att detta olika naturligtvis då alla behandlar bilarna olika, men vad är era erfarenheter?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
MartinB82 skrev:Är bilen ny så tycker jag att du ska göra en försegling på den direkt. innan lacken hinner bli utsatt för nått.
Leverans vaxet är inte mycket att hurra över.
Bilen är uttagen i dec och jag funderar på att göra det nästa vecka faktiskt!
av snejkaj
Jag har lagt på lackskydd själv förut, men har gått över till sprayvax. Det är billigt och går så otroligt enkelt att lägga på i samband med avtorkning efter tvätt.

Vill man ha lackskydd är det inte svårt att lägga på själv till en bråkdel av kostnaden..
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gjorde lackskydd efter nån månad och har lämnat in en gång till efter drygt 3000 mil/1 år.. Nu är det dags igen efter ytterliga drygt 3000 mil. Återbehandling av Ditec alltså...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
snejkaj skrev:Jag har lagt på lackskydd själv förut, men har gått över till sprayvax. Det är billigt och går så otroligt enkelt att lägga på i samband med avtorkning efter tvätt.

Vill man ha lackskydd är det inte svårt att lägga på själv till en bråkdel av kostnaden..
Ok! Sprayvax är det lika effektivt alltså? Skillnaden att det sitter kortare tid?
av snejkaj
StefanN skrev:Lackförsegling sitter ju i 18 månader, sprayvax sitter tills nästa tvätt.
Det sitter i längre än så. Det är en månad sen jag la på lite Sonax detailer och vattnet rinner av helt otroligt fortfarande. Vill man lägga flera tusen på en lackförsegling så är det bara att göra det. Bilen ska ändå torkas efter en tvätt så att tex spraya på lite Mothers FX en gång i månaden är inte så jobbigt :)

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]