Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tjena. Jag känner att jag vill byta motorolja + filter på min 850 2.5 10 valv. Hade tänkt åka en roadtrip, så jag vill vara på den säkra sidan.
Rekommendationer för bästa olja till billigaste priset? Jag har hört att mekonomen är alldeles för dyrt. Så vart anser ni att jag ska köpa oljan och vilken typ ska jag ha i?

Tack på förhand
av hno12
Ok, är oljan på biltema något att lita på? Jag vill helst ha kvalitet men även ett förmånligt pris så att säga!
Användarvisningsbild
av Hilmer
hno12 skrev:Ok, är oljan på biltema något att lita på? Jag vill helst ha kvalitet men även ett förmånligt pris så att säga!
Det är en bra olja, har själv kört med deras olja på min gamle -93a under 12 000mil och den gör vad man kan begära.
av hno12
Ok, själv har jag också en 93:a som har gått enbart 16300 mil.
Jag köpte bilen för inte så längesedan, så jag känner att jag vill få oljan bytt. Men tror du att några "gör det själv hallar" har spilloljesamlare?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Håller med Hilmer.

Själv kör jag på skruvats olja(king? eller något sånt, dunno, dont care). Böt från 10W-40 märke-okänd(oljan som var i vid köpet) till 5W-40 'king' och den har fungerat utmärkt, inget högre tickande eller liknande som det ofta kan bli när man går till en tunnare olja.

945an fick även den lite blandade märken 10W-40, ibland biltema, ibland annat. Hade aldrig problem på den heller, tickade inget(var t om ovanligt tystgående jämnfört med andra -92or).

Så min erfarenhet, som delas av många, är att så länge kraven uppfylls av oljan(vilket dom allra flesta gör, speciellt nu för tiden) så spelar märket ingen roll i en bruksbil.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kommer att köpa denna olja https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 väldigt bra pris och känt märke kommer att få betala 524kr för 7liter plus frakt och biltemas 484kr för 7liter. Då köper jag hellre mobil oljan än biltemas. Har hört att vissa som har haft biltemas olja upplevt tickande ljud från motorn precis så som Nexus skrev. Då lägger jag hellre till en slant på dyrare olja än på ett motorras :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dessa motorer vill väl ha delsyntet om jag inte missminner mig, så har de gått på delsyntet som i ditt fall 16000mil så hade jag inte hällt på helsyntet nu.
Användarvisningsbild
av Prophetone
DayDreamer skrev:Kommer att köpa denna olja https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 väldigt bra pris och känt märke kommer att få betala 524kr för 7liter plus frakt och biltemas 484kr för 7liter. Då köper jag hellre mobil oljan än biltemas. Har hört att vissa som har haft biltemas olja upplevt tickande ljud från motorn precis så som Nexus skrev. Då lägger jag hellre till en slant på dyrare olja än på ett motorras :mrgreen:
Min 850 - 96/10 vent. har jag haft i 1,5 år nu. hade 19000 mil på mätarn då jag köpte den. Den hade ett tickande ljud vid kallstart under vintertid. Böt då oljan till den du nämde, alltså Mobil super duper..3000 nånting :roll: och tickandet försvann ganska omgående. Oljan som kom ut var tunn som vatten o svart som natten :shock: Har nu samma viskositet men annat märke då jag fick den till halva priset(Molly Lickie nånting... tycker nog att den däringa Mobil oljan var snäppet bättre - tystare gång inbillar jag mej...men som sagt säkert bara inbillning. Fast räcker för att jag nästa oljebyte nu till sommarn ska återvända till Mobil 3000 :mrgreen:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
När jag har sökt på vad jag ska ha för olja så är det helsyntet som kommer fram har för mig att jag hört att det ska vara det till min motor :???: Vet ej vad det är för olja som är i nu och när den är bytt senast så :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS