- tor 12 mar 2015, 12:44
#956796
BjarneJ skrev:Att tokvarva en diesel är inget bra.Skatten på en 1.6 DRIVe är närmare 1500kr än 4000kr. Så länge det är en 109hk så är det tyvärr byte av filter med 12k mil intervall.
Fundera lite över din körsträcka då du måste köra minst 1500 mil pr. år för det ska vara lönt att köra diesel. Kostnaden för skatt ligger på knappt 4000;-/år. Reservdelarna till motorn är relativt dyra men övriga slitdelar ligger på en någorlunda rimlig nivå.
Vad jag vet har 2010 års modellerna underhållsfritt partikelfilter så du slipper klabba med eolysvätska. Jag rekommenderar inte att köra längre än den rekommenderade körsträcka på 12.000 mil mellan filterbyte då det kan uppstå en massa konstiga och svårhittade problem, något jag har blivit ganska medveten om.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i