Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har snart fyra år och nu 14300 mil med min nivåreglerade XC70. Där fungerar det också som det ska. På min tidigare 854 Turbo fungerade de i nästan 50000 mil och 18 år utan externa läckage. Däremot sjönk de om bilen stod under natten. Det gjorde de inte när de var nya.
VolvoB20 skrev:Om det slår brukar det ju inte vara dämpare, det brukar vara bussningar eller anda infästningar.
Det är väl lite tidigt för några problem över huvud taget kan jag tycka men borde inte bussningarna låta jämt? Och borde dom inte sagt nått på SBP? Har garanti kvar på bilen så jag kanske ska försöka hitta nått lämpligt ställe som varje gång framkallar ljudet och sen ta min mek på en provtur.
apersson850 skrev:Jag har snart fyra år och nu 14300 mil med min nivåreglerade XC70. Där fungerar det också som det ska. På min tidigare 854 Turbo fungerade de i nästan 50000 mil och 18 år utan externa läckage. Däremot sjönk de om bilen stod under natten. Det gjorde de inte när de var nya.
Körde du 50 000 mil med samma stötdämpare??? Imponerande. Och folk sa ju att 940 var den sista riktiga Volvon och 850 inte bra kvalitet...
perhall skrev:
apersson850 skrev:Jag har snart fyra år och nu 14300 mil med min nivåreglerade XC70. Där fungerar det också som det ska. På min tidigare 854 Turbo fungerade de i nästan 50000 mil och 18 år utan externa läckage. Däremot sjönk de om bilen stod under natten. Det gjorde de inte när de var nya.
Körde du 50 000 mil med samma stötdämpare??? Imponerande. Och folk sa ju att 940 var den sista riktiga Volvon och 850 inte bra kvalitet...
Träffade en släkting på en begravning nyligen som sa något liknande, så det låter som att det kanske fanns substans på det uttalandet ;p
Fjäderbenen fram fick bytas, däremot. De började läcka. Men jag körde 50000 mil med samma turbo också. Växellådan hade ett tillverkningsfel, så den byttes efter några veckor, men nummer två höll bilen ut. Kopplingen höll också 50000 mil, på en 854 Turbo som drog husvagn en hel del. Det som gav upp "på riktigt" var motorn, som tappade kompression på en cylinder. Det var då jag tröttnade och skickade den till skroten.
På min XC70 gick en nivåregleringsdämpare sönder innan 9000 mil, synligt utvändigt läckage med efterföljande uppbyggnad av damm och skit. Efter ett tag dök det även upp ett dovt "kluckande" ljud baktill i kupén. Till historien hör också att min förra bil, V70 AWD -03 med Nivomat, också fick samma problem ungefär vid samma miltal...

Dämparna görs av Sachs, men kan inte köpas någon annanstans än via Volvo. För ett år sedan tog de ca 11 200 kr/par för dämparna + arbetskostnad.

Beställde i augusti -14 två dämpare från Volvopartswebstore i USA. De skickar gärna till Sverige. Betalade med kort, snabb och bra kommunikation. Med frakt kostade två dämpare ca 5 600 kr (inkl två nya M16 bultar som jag också beställde). Det tog någon vecka för dem att få hem dämparna (kanske skulle beställas från Sverige...).

Skickades sedan med FedEx, tog bara några dagar till Sverige. Antog att tull/moms sannolikt skulle tillkomma, speciellt när det går med FedEx, vilket det också gjorde med 1 600 kr, totalt alltså ca 7 000 kr för två dämpare, 4 000 kr mindre än lokalt pris.

Enkel montering, allt nås från hjulhuset. Två M6 upptil, en grov M16 bult nedtill (underlättar med slående mutterdragare för att få loss dem, svår vinkel om man inte har bilen på billyft och de är dragna med 175 NM). Dämparna levereras ihopspända med plastband, klipp detta först när du har dem i läge med nedre bult på plats.

Den läckande dämparen var helt slut, kändes som en cykelpump.

Har en "bättre beg" till salu för 500 kr, 9000 mil, men tät.

/awwd
Vet inte om det skiljer mellan olika årsmodeller men något brukar dom ju ändra.
På min gamla V70 från -04 så trodde jag att dom var slut (var dom inte) och började leta runt.
Jag lyckades hitta några webshoppar i Tyskland för runt 7000:-/par.
Men nu hittar jag inte någonting överhuvudtaget. Var det gråimport som man lyckats förhindra?
Är dessa dämpare unika för Volvo eller finns dom på andra märken som passar?

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]