Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
andreasw skrev:Hallå igen!

Har börjat lite smått med den här bilen igen, har nu bytt termostathus, skruvat tillbaka insug osv. Testkört, allt fungerar väldigt bra! Jag har varit ute och varmkört bilen, mätaren står sig bra strax över kl 3. Men jag märkte att locket jag hade på expansionskärlet läckte som ett såll... Så allt tryck pyste ut. Men jag provade litegrann med ett lock som var tätt, jag fick inte symptomen jag hade förut, men jag antar att jag kört alldeles för lite. Ska ut snart igen och varmköra mer!

En skum grej hände dock, körde fast på en åker i uppförsbacke (mycket drevsnö). Stod där säkert 15-20 minuter, när jag fick loss bilen så såg jag att tempmätaren stod på 0? Fastän bilen var varm. Kan det bli såhär när man står i en kraftig uppförsbacke eller? Jag tycker det känndes väldigt konstigt!
Tror detta har helt med det elektriska att göra och inte alls något med den faktiska motortemperaturen. Om något borde motorn blivit hetare av din manöver och tempmäterens utslag har nog påverkats av nån glappkontakt e.d.
Jahaja, jag har inte kunnat återskapa det som hände när jag köpte bilen. Slangarna blir ju hårdare när bliven blivit varm, men trycket blir myckett mindre när motorn kyls ner. Det måste ju anses vara norrmalt?! Jag körde i kanske 15-20 minuter med ganska hård körning, mycket varv innan växling, tvärnit ner till noll, upprepade gånger. Tempnålen stog nu stabilt på strax över klockan 3. Så det måste ju ha blivit mycket bättre på den fronten!

Jag blir galen på den här ovissheten, skulle vilja provtrycka bilen men när den är avställd och obesiktad vet jag inte hur jag ska ta mig dit. Finns det inte något kit så man kan göra det själv? eller måste jag göra mig en egen provtryckare.. Känns ju intee som något jättesvårt iofs.

Dock hände ju något när jag startade den sist, den gick inte på 5 burkar när jag startat bilen, men när jag varvade upp den lite snabbt kom alla igång. Kanske kan bli så när den står länge och har gått 30k mil? =)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS