Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av thewhitecar
Nya bilar har målsättning att förbruka lite bränsle-
ett led i detta är lätta bilen så mycket som möjligt-
Finns det oberoende tester på Volvos rostskydd på fabriksny bil.?

Funderar på att låta lokal firma kolla på detta !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
thewhitecar skrev:Nya bilar har målsättning att förbruka lite bränsle-
ett led i detta är lätta bilen så mycket som möjligt-
Finns det oberoende tester på Volvos rostskydd på fabriksny bil.?

Funderar på att låta lokal firma kolla på detta !
Närmaste jag kan tänka på är Vi-bilägares klassning av rostskydd, där har ju Volvo åkt nyligen ned från "5:a och klassledare" till en 4:a i betyg.
av thewhitecar
Betygsättningen var utförd på en v60 och ej en v70 -där alla skarvar och håligheter och andra gömställen bevisligen framkommit under längre produtionstid !

-men det kan vara en prutning även på v70 i form av plastskal eller annan besparing
Vad gäller igentligen för att rostskyddsgarantin ska gälla.
-kontroll efter varje gång bilen varit på plåtrep,dikeskörning eller annan skada där bärgare tillkallats.

Betvivlar att "din personliga servicetekniker" demonterar alla plastsköldar och kollar antydan till angrepp vid ditt servicebesök,som är fast pris på !
-eller leasingen / Ägandet upphör efter 3 år -och då hinner inget hända !
12 årig rostskyddsgaranti låter vackert-men hur är verkligheten
Hadde en mercedes c-klass tidigare-där det blommade upp mitt på dörrar/luckor och överallt-"repades"av generalagenten -till slut.
jag fick delbetala-samt ett år senare liknande problem !!
Volvo har historia att klara sig relativt bra-men i "sparivern "!!
Tror den lokala rostskyddaren får göra ett utlåtande !

-
av thewhitecar
Lokala firman som representerar stor bolag har jobbat länge på denna ort och känns väldigt seriös ,utförde jobb på min fars bil för ca 15 år sedan,kom ihåg luckten i garaget,-vi använder bra fungerande produkter och skyddar oss själva .
Rostskyddsbehandlingen tar 3 dgr och innebär
-hjul demont ,alla plastskydd demont ,de nitade innerskärmarna demont,tvättning med väl fungerande medel i alla håligheter och skrymslen
torkning samt "sprutning "vaxliknande medel och slitskydd på därför lämpliga ställen-vid återmontage innerskärmar,- komplettering med medel på kanter,avtvättning .
-hela bilen utom innertaket som är limmat(finns säkert mer utförligt på fabrikantens sida)
Min v70 skulle kosta 9450 kr inkl moms.
Fick inget rakt svar ang rostskydd av ny bil,han sa att ljudnivån i bilarna sjunker pga tjockare bodymassa-samt att stenskotten blir kvar !

-Jag har som första steg monterat stänkskydd fram och bak-och tänker vänta med detta kompletterande rostskydd i dagsläget
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]