Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en V70n -04 2.4 170hk
Som ni ser i rubriken så har jag bytt oljefällan och slangar/rör eller i andra ord vevhusventilationen till helt nya grejer.
När jag for och varmkörde bilen så kom det helt plötsligt upp på displayen "Inget Oljetryck, STANNA GENAST" stängde omedelbart av motorn och väntade en liten stund. Startade motorn igen och meddelandet kom inte upp igen. På vägen tillbaka hem så hör jag ifrån motorn ett mindre rasslande/venanande ljud ifrån motorn, detta ljud kom och gick under körningen hem (Körde totalt 3km under hela körningen)
Inan jag körde in i garaget så testade jag och varava lite (max 2000-2500rpm) medan jag stod still och när jag tryckte till på gasen så tvär blinkade olje lampan och samma meddelande tvärt, gjorde samma sak ett antal gånger, samma sak varje gång och ljudet som jag nämmde var tillbaka igen.
Efter en stund så lös olje lampan konstant och samma meddelande på displayen.

Så min fråga är om nån vet vad som kan ha hänt med oljetrycket?
Inget svar på frågan, men jag råder dig att inte starta motorn igen utan att ha udersökt detta väldigt noga, annars är du nog nära ett motorhaveri iom att det redan låtit konstigt.
Antar att du tittat på oljestickan så rätt mängd finns?
Jo att kolla oljenivån va bland de första jag gjorde när problemet började.
Snackade med fordonsansvarige/mekanikern på åkeriet som jag kör åt, han sa att det har mest troligt kommit in oljekoks i tråget när jag rengjorde vevhusventilationen, som i sin tur har täppt igen silen i tråget som går till pumpen. Hans förslag var att tömma oljan, plocka ner oljetråget och ta lös och rengöra silen. Jag tar hans råd, så jag har tömt oljan och ska mest troligt börja med tråget efter jobbet imorgon. som tur är så är det inte första gången som jag har tagit lös tråget så man vet vad som väntar.
tråget och silen var full med koks partiklar... ska köpa ny sil, olja och filter i morgon. var ett jäkla kladd att göra rent tråget men nu är det gjort :) jag fick bara "lågt oljetryck" när jag åkte längre sträckor och det berodde nog på att silen samlade på sig mer å mer. när sedan bilen stod en längre tid han kokset rinna tillbaka ner i tråget.

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]